sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הנכתבים תחת הכותרת . A History of Israel גם חוקרים שלנו הלכו לא פעם בעקבותיהם בפרסומיהם . מכל אלה זכה בדורות האחרונים לתשומת לב רבה מפעלו המונומנטלי של יחזקאל קויפמן , תולדות האמונה הישראלית , שפורסם באמצע המאה שעברה . אכן ברור שיש הבדל יסודי בין מחקרי בני האומות לעבודותיהם של חוקרים יהודים , בעיקר ב"לאן אתה הולך , " שהוא תנאי לכל מחקר היסטורי ראוי . הבדל זה , שניתן לגלות כמה מסימניו גם לגבי חיבורי חוקרים בעלי שם העוסקים בתולדות עמים אחרים , יהיה ניכר בייחוד לגבי חקר תולדות העם היהודי , עקב המקום הבולט שנושא האמונה הדתית תופס בו . גם מבלי להתעמק ולחדור לכבשונה של ההיסטוריה הישראלית של תקופת המקרא , ברור כי ייחודה הדתי של החברה הישראלית והמאבק לקיומו , מהווים נושא מרכזי בתולדותיה . ואף מי שרואה היום באמונה הדתית תופעה משנית , תוצאה או בת לוויה לגורמים ראשוניים יותר , יסכים כי ימים רבים היתה האמונה הדתית הייחודית של העם הישראלי יהודי סימן ההיכר הבולט ביותר שלו בעיני סביבתו , וכך אולי גם עד עצם היום הזה . יש על כן טעם בדרכם של חוקרי האומות הנוצרים , לראות את ההיסטוריה של עם ישראל כמסתיימת מעיקרה , מבחינתם , עם חיי ישוע הנוצרי . הן גם בימינו מהווה האמונה הנוצרית מעין תשתית כמעט אקסיומטית לכל מי שרואה עצמו כבן התרבות המערבית , שאין אדם צריך לציינה כדי להיות מזוהה עימה . באמונה הנוצרית מקובל היה לראות בהופעת ישוע את סיום שליחותה של האמונה הישראלית יהודית המקורית . לכן גם מי שמודע להמשך קיומו ההיסטורי של העם היהודי , יתקשה לראות בתולדות עם ישראל בתקופת התנ"ך נקודת מוצא אורגנית מחייבת להמשך זה . הודאה מצידם על קשר מתמשך וקיים , היתה מחייבת לבסס את אמונתם הנוצרית אך ורק על פרשת חייו , נפלאותיו וסבלו של ישוע משיחם , וקשה לצפות לכך מבן תקופתנו . אכן רק בסוף המאה שעברה , כשנמצאו תיאולוגים נוצרים שראו בפרשת השואה ובסבל היהודי בגלות מעין מקבילה לסיפור הייסורים של ישוע - הודו גם נוצרים מאמינים כי ההיסטוריה היהודית היא המשך אורגני של תולדות עם ישראל בתקופת התנ"ך . ההבדל במגמת המחקר מתבטא גם בשיטת התיקוף ( פריודיזציה . ( בעיני חוקרים בני הדת הנוצרית , טבעי לראות בהולדת ישוע ובחורבן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help