sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בתקופה נתונה , שבו לא נחשפות פנים מיוחדות ושונות על פי דרכן . דומה שאין קץ לגילויים חדשים מדי פעם בפעם . אכן שוני וייחוד זה הם שגרמו כי לא מעטים מחוקרי ההיסטוריה של עם ישראל בתקופות שונות חזרו מדי פעם לעיין בעידן ימי הבראשית של העם . הם עשו זאת לא רק כדי להתבשם מרוח התקופה המתבטאת ביצירות הפאר הכלולות בתנ"ך , אלא גם משום שכהיסטוריונים אי אפשר להם להיות אדישים לאתגר לנסות ולהסיר מעט את הצעיף האופף סוד תקופת עבר מפוארת זו . הלוא דבר הוא : מכל עמי האיזור , ובימי קיום ויצירה המשתרעים על פני דורות רבים - נמצא רק עם אחד ולא מהגדולים , שיצירתו ומסורותיו היו מרכיב ראשי בכלל המורשת התרבותית של עולם המערב , במיוחד בעולם החוויה והחשיבה הדתית . טבעי אפוא , שהיסטוריון או חוקר תרבות , הנותן דעתו לשלל הבעיות והתופעות המרכיבות תקופה זו או אחרת בתרבות המערב , ישים לבו לכמה מהבעיות הנחשפות בחקר תולדות עם זה ותרבותו המיוחדת . חיבור זה הוא רק אחת הדוגמאות לכך . ספר זה לא נועד לרשום היסטוריה רצופה של עם ישראל או של אחד ממרכיביו המיוחדים בתקופת התנ"ך . אין הוא מתיימר לרשום תמצית מדריכה ומלמדת של תולדות העם בתקופה נתונה , ואף אינו הרצאה מקוצרת של קורות העם בארצו , כדי לרענן זכרונות מימי בית הספר . פרשות חשובות בתולדות העם בתקופה זו לא ייזכרו בו כלל או רק באורח חלקי . גם אין הוא מבקש לתת תיאור רצוף של צמיחת אחד ממאפייני תולדות העם : אין לראותו כניסיון לרשום את תמצית תולדות האמונה הישראלית , או את דרך צמיחת סדרי שלטון וחוק בישראל בתקופת התנ"ך . אבל יש בו ניסיון מודע לחשוף ייחוד של אורחות חיים , מחשבה ואמונה , שניתן לגלותם החל משחר ימיה של האומה , וליתר דיוק י מהדרך הייחודית והשונה בו נהג העם לספר על ימי ראשיתו , שלא על דרך האגדה או המיתוס . אמנם ספק אם אי פעם נוכל לדעת ולהפריד סופית בין היסוד העובדתי בסיפורים אלה , לבין פרי הדמיון היוצר של המספר האלמוני שעיצב אותם . אך הרי זאת ניתן לומר גם על פרקים רבים וטובים של טובי ההיסטוריונים הקלאסיים של יוון או רומא . הוויכוחים המתחדשים מדי פעם על מהימנות פרק זה או אחר מכתבי תוקידיךס או טאקיטוס , אינם מקפחים את ערכם כמקור החשוב ביותר לידיעתנו את תולדות יוון או רומא . חוקרים שונים , בעיקר מבני האומות , נוהגים כך במחקרים ובחיבורים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help