sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

וכמתקן את הסילופים , שהיהודים הכניסו בדת אברהם ובתנ"ך . תפיסה בסיסית זו הקלה על אימוץ מסורות יהודיות על ידי הקוראן , מצד אחד , ועל שינויין , מצד שני . לפי תפיסה שהייתה מקובלת למדיי במחקר , מוחמר שמע בעיקר סיפורים בעל פה מפי יהודים שונים : חלקם היו בקיאים במקורות היהדות וחלקם פחות . חלק מהסיפורים הגיעו לאוזניו מפי סוחרים שונים , שהיו לו קשרי מסחר אתם , לא מן הנמנע הוא להניח , שקצת מהשינויים שחלו במעבר המוטיבים מהיהדות הקדומה אל הקוראן מקורם בידיעות לקויות בעל פה , שהגיעו למוחמד מפי אנשים אתם בא במגע . אולם כיום ראוי לשנות במקצת הערכה זו , שכן בקרב נאמני מוחמד ומסרני הקוראן , נמצאו יודעי קרוא וכתוב בערבית , אחד מהם אף ידע עברית ואליהם נוספו כמה יהודים שהתאסלמו וידעו קריאה וכתיבה בעברית . ראוי אפוא להעריך , שמוחמד ותלמידיו שמעו מסורות בעל פה , אך בד בבד קלטו מהיהודים גם חומרים סיפוריים שהוקראו להם מן הכתובים בתרגום לערבית . שינויים אחרים בקוראן נובעים מגישתו התיאולוגית : מוחמד רצה לבסס את מעמדו כנביא , ולכן ערך השוואות סמויות ולעתים גם גלויות בינו ובין נביאי העבר הידועים , ובמסגרתן נבחנו שליחותם ויחס העם אליהם . אנלוגיות אלה נתנו תוקף לשליחותו של מוחמד , וקבעו דפוסי התנהלות של הנביא מול הציבור אליו נשלח . על פי גישה זו מתברר מדוע אין אחידות בגישתו לסיפורי המקרא : כשהסיפור המקראי לא תאם את השקפת עולמו או את התדמית , שרצה ליצור לעצמו כנביא , הוא התעלם ממנו או השמיט אירוע מחייו של נביא מסוים לפי צרכיו . כך למשל , במקורות היהודיים מסופר , שאחרי יציאתו מהתיבה השתכר נח והתבזה לעיני בניו , אבל מוחמד השמיט מוטיב זה , כיוון שלפי דיני האסלאם אסור לשתות 15 יין . מכיוון שהקוראן מרבה באנלוגיות בין מוחמד ובין הנביאים שקדמו לו , קיימת נטייה בקוראן לנקות את הנביאים מחטאים המיוחסים להם במסורת היהודית . בשינויים אלה דומה הקוראן לא במעט לספרות המדרשית , שמתקיימת בה נטייה ברורה לנקות נביאים . 13 פלסנר , 1954 עמ' . 14 . 955 ראו להלן פרק ראשון סעיף ג . . 15 ראו למשל סורה ה' 90 ; 91 ועיינו להלן פרק ב , ג . 3

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help