sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המתוחה בין היהודים למוסלמים בעת עיצובה של דת האסלאם מעלה ספק , אם היהודים היו מוכנים באותה תקופה לקלוט תכנים ומוטיבים מהספרות המוסלמית . כיצד אם כן יש להסביר את דבר קיומם של כמה מוטיבים משותפים לקוראן ולילקוט זה המאוחר לקוראן ? התשובה לכך היא שלמרות שהילקוט נחתם בערך כמאה שנה אחרי כתיבת הקוראן , הוא מכיל מדרשים קדומים רבים שנאספו , נערכו ונחתמו בילקוט זה מאוחר יותר . לפיכך זמן העריכה המאוחרת של ילקוט מדרשים איננו משקף בהכרח את זמן יצירתו של כל מדרש ומדרש המצוי בילקוט זה , ואין בו כדי להכריע בשאלת כיוון ההשפעה בין הקוראן ובין המדרש הנידון . מוחמד ונאמניו לא הכירו בהבדל שבין המקורות השונים ביהדות . מבחינתם אין הבדל בין המקרא לבין המדרש או הספרות החיצונית . כתוצאה מתפיסה זו קיימת לא אחת בקוראן תערובת של מוטיבים , השאולים מן המקרא ומהספרות הבתר מקראית כאחד , בלא הבחנה או הפרדה ביניהם . בעבודה זו תיבחן תופעה זו . עוד יתברר במחקר זה , כי הקוראן לא התייחס לכל הקורפוס המקראי , אלא בעיקר לחומרים המצויים בתורה " , מעט לחומרים המצויים בנביאים וכמעט העדר מוחלט של חומר מן הכתובים . התפלגות זו מתפרשת בחיבור זה כתוצאה מעיסוקם העיקרי של היהודים בפרשות השבוע , הנקראות בבתי הכנסת . ההפטרות הביאו אותם גם לעיסוק מזערי ומקוטע בנביאים . מוחמד ותלמידיו קלטו אפוא מהיהודים את ה"קורפוס" הליטורגי של בתי הכנסת ובתי המדרש ולא את מכלול הקורפוס המקראי הקנוני . מהו הרקע ההיסטורי לזיקה הדתית והתרבותית שבין הקוראן ובין מקורות היהדות ? שורשי הזיקה נעוצים , כנראה , עוד בתקופת המקרא . על כך אעמוד בהרחבה בפרק הראשון . כאן אסתפק בכמה הערות מקדימות . מוחמד קידש את אישיותו של אברהם אבינו כ"מוסלמי" וכמאמין הראשון באל יחיד וכמכונן הכעבה . לדעתו , 2 היהודים סילפו את דת הייחוד ואת המקרא ; ' ומוחמד ראה את עצמו כממשיך דרכו של אברהם וכמחזיר עטרת דתו של אברהם ליושנה , . 11 ייתכן אפילו שהכירו את התורה מתוך תרגומי התורה לערבית יהודית , שהיו ידועים באותה תקופה , ראו טובי . 12 . 2001 , 1993 סוררת ג' ; 78 ד . 162

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help