sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בחינת החומרים המשותפים מעלה בעיה : פעמים רבות זמן יצירתם של המדרשים אינו ידוע : האם קדומים הם לקוראן או מאוחרים לו . בעיה זו עשויה להכריע לכאורה בשאלה 1 האם השפיע מדרש מסוים על הקוראן או אולי להפך . לפיכך דיון במקבילות בין הקוראן ובין ילקוטי המדרשים השונים מחייב קודם כל הבחנה בין שתי קבוצות : הראשונה - קבוצת ילקוטי מדרשים שנחתמו לפני כתיבת הקוראן ; והשנייה - קבוצת ילקוטי מדרשים שנחתמו אחרי כתיבת הקוראן . בקבוצה הראשונה הקדומה נמנים , למשל , מדרשים המשולבים במשנה , בתלמודים , בתוספתות , ביוסף בן מתתיהו , בצוואות השבטים ובספרים חיצוניים קדומים אחרים , באבות דרבי נתן , במדרש בראשית רבה ובמכילתא דרבי ישמעאל . בקבוצה השנייה המאוחרת נמנים , למשל , פרקי דרבי אליעזר , מדרש במדבר רבה , 8 מדרש הגדול , מדרש משלי , מדרש תנחומא וילקוט שמעוני . באשר לקבוצת ילקוטי המדרשים שנחתמו לפני חיבור הקוראן , יש לראות על פי רוב את המוטיבים והחומרים המשותפים כפועל יוצא של קליטת מוטיבים מדרשיים יהודיים קדומים בקוראן . באשר לקבוצה השנייה של הילקוטים המאוחרים לקוראן , אין להיחפז ולומר שהחומרים המקבילים הם פועל יוצא של השפעה תרבותית של הקוראן על דרשנים יהודים מאוחרים , שכן יש לזכור שגם ילקוטי מדרשים מאוחרים מכילים אוספים של מדרשים קדומים ולעתים אף 9 קדומים מאוד . לפיכך כל מקרה ומקרה של בחינת חומרים , המשותפים לקוראן ולילקוטי מדרשים המאוחרים לו , מן הדין שייבחן לגופו . אדגים את דברי בדיון קצר . התברר כי ילקוט המדרשים פרקי דרבי אליעזר נערך לאחר כתיבת הקוראן , שכן יש בו התייחסות מעטה לספרות המוסלמית הקדומה . לכאורה , ניתן להסיק מכך את קיומה של השפעת הקוראן על פרקי דרבי אליעזר . אולם מערכת היחסים . 8 על זמני חתימתם של המדרשים השונים ראו קוגל , 1990 עמ' 271 ; 289 סטרק , 1982 עמ' 222 . 9 . 321 באשר לילקוטי מדרשים מאוחרים , המשמרים מדרשים קדומים , ובאשר לשינויים העוברים על מדרשים קדומים אלה שנעתקים ממקומם ומשתלבים במסגרת זמן מאוחרת יותר , עיינו סטרק , 1982 עמ' 222 ; 321 קוגל , 2000 עמ' 59 . 10 . 61 צונץ , 1954 עמ' 134 ; 140 ק וגל , 1997 עמ' . 598

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help