sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא : נושא המחקר ותרומתו חוקרי הקוראן , החל מהמאה הי"ט ואילך , עמדו על מציאותם של דמויות , תימות ומוטיבים סיפוריים , שעשו את דרכם מהמקרא ומדרשיו אל הקוראן ונקלטו במסכת הסיפורית שלו . יש מקומות מעטים שהחומר השאול נקלט כמעט בשלמותו , אך בדרך כלל חלו בו שינויים מסוגים שונים : קיצורים , השמטות , תוספות או עיבוד מחדש של חומרי הסיפור . היקף השינויים ומשמעותם משתנים , כמובן , מעניין לעניין . בניגוד להיסטוריוגרפיה המקראית , הבנויה כמסכת סיפורים הדוקה למדיי , המתמקדת בדמויות הגיבורים ומקבעת אותן במרחב ובזמן , הרי הקוראן איננו סיפור מתפתח , אף לא מחרוזת סיפורים הקשורים זה לזה , אלא הוא בנוי באסופה של נאומי הטפה , שמשולבים בהם למקוטעין חומרי סיפור מן המקרא וממדרשיו . כדי לקבל תמונה כוללת על אישים ואירועים מקראיים , חייב הקורא בקוראן לרכז יסודות סיפוריים , הפזורים בדרך כלל על פני סורות שונות בקוראן . התייחסותו של הקוראן למקרא דומה באופן חלקי להתייחסותו של ז'אנר המדרשים למקרא . בדרשות חז"ל , המסתמכות על כתובי המקרא , מרובות גם כן התייחסויות מקוטעות לסיפורי המקרא ולדמויות המקראיות . התייחסויות אלה עוברות במקרים רבים מטמורפוזה ' . השינויים במדרשים מוסברים לא אחת כתלויים בזמן חיבורה של הדרשה ובמערכת היחסים שבין הדרשן לקהל שומעיו . כפי שציין י' היינמן , האגדה העממית מעבירה את דרכי החיים של 3 תקופת המספרים ומייחסת אותם אל גיבורי העבר . אסתפק במדרש אחד להדגמה : "מרדכי - אתמול היה מתוקן לצליבה , ועכשיו הוא . 1 כך למשל מצויים מדרשים רבים שבהם דמויות , המוצגות כרשעים בכתובי המקרא , הופכות בדרך אפולוגיטית במדרשים לדמויות חיוביות . על גילוייה השונים של תופעה זו ראו מרגליות . 2 . 1949 על השתקפות התקופה במדרשי חז"ל נכתבו מחקרים רבים . ראו למשל קרויס ; 1948 ליברמן . 3 . 1963 היינמן , 1954 עמ' . 35

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help