sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

, possessio-n על פי הנוסחה , habere , frui , possidere , licere שפירושה לפי מושגינו הרשות להחזיק בקרקע וליהנות מפירותיה , אבל לא בעלות מוחלטת . ברור שאנחנו עוסקים כאן בעקרונות , יותר מאשר בהוויה המציאותית . והעיקרון בתמציתו היה שמעמד הקרקע בארץ הכבושה הוא נחות לעומת אדמת רומי , , solum italicum-n והדבר התבטא גם במונחים דתיים , דהיינו שלילת הצביון הדתי , המקודש , מאדמת הפרובינציות . מעמד נחיתות זה היו לו בוודאי שורשים עמוקים בדעת הקהל של נכבדי רומי . גאיוס , המשפטן בן המאה השנייה לספירה , מסביר שיסוד הקדושה היה קבורתם של ' מתים משלנו' באדמה מקורית זו של רומי . אבל בארצות הכבושות אין דבר זה יכול להועיל , כי הקניין עליה הוא של עם הרומאים , או של הקיסר , והאדמה נעשית ( על ידי קבורה בה ) רק 'כאילו קדושה / בעוד היושבים עליה הם בעלי זכות השימוש ואכילת פירות בלבד . גם הקיסר טראיאנוס משתמש ברעיון מעין זה במכתבו אל פליניוס הצעיר : אדמת הפרובינציות אינה יכולה להיחשב , sacer קדושה . אדמה יכולה להיעשות sacer רק בתוקף סמכותו של עם רומי . עוד אבחנה עקרונית קיימת בין שני סוגי החוקים החלים על האדמות . המושגים השייכים למעמד של אדמות רומי שייכים למשפט האזרחים , , ius civile ואינם חלים על אדמות הפרובינציות , שחוקיהן 1 שייכים , ius gentium- ? והיא השיטה המשפטית הנהוגה אפוא בשטחים שנכבשו , והיא שיטה עניינית , נעדרת קדושה וחגיגיות . הרבה דורות לפני שנכבשה ארץ ישראל , בסוף המאה השלישית לפסה"נ , בשנת , 205 אירע תקדים של מכירת קרקע שנכבשה במלחמה , בתוך חצי האי איטליה עצמו ; וכך היה העניין על פי טיטוס ליויוס : מאחר שחסר היה ממון לצורך המלחמה , נצטוו הקווסטורים למכור אזור של שדה קמפניה , מ'התעלה היוונית' עד הים , וביקשו גם לשמוע עדות על כל מקום שהיה שדה של אזרח בן קמפניה , כדי שיהיה מעתה שדה של הציבור , של עם רומי . מאירועים מעין אלה התפתחה ההשקפה שיש למכור באופן שיטתי את אדמת האומות שנכבשו , לאזרחי רומי . תיעוד עצום ורב הותירה לנו מצרים , הלוא הם הפפירוסים המרובים הנוגעים לענייני קרקעות תחת המשטר החדש , השלטון של רומי . הביטוי המעשי הראשון למצב החדש היה שמעתה נאלצו בעלי הקרקע , שהמשיכו לעבדה , לשלם מס נוסף ; חוץ מה 16 < 710 ( .- ןןז 5 היה עליהם לשלם גם tnp 6 c 050 c , להלכה דמי חכירה , אבל נהגו בו כמו במס לכל דבר .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help