sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר הסיפור המקראי הוא מן הנושאים האטרקטיביים ביותר של מדע המקרא , אולם כאדם מאמין עצם כותרתו היתה תמיד קשה בעיניי . בשנת הלימודים הראשונה שלי בחוג למקרא באוניברסיטת תל אביב נמנעתי מלהירשם לקורס בשם זה , עד שזכיתי לשמוע ממורתי הדגולה , נחמה ליבוביץ ז"ל , הרצאה על הסיפור המקראי . שאלתי אז , ולא מעטים מהמגזר הדתי הנאמנים למסורת אבותיהם שואלים עד היום : האמנם מן העיסוק הספרותי האטרקטיבי בחמשה חומשי התורה משתמעת באופן חד משמעי ההנחה , שחמישה חומשי תורה אינם תורה מן השמים ? הייתכן שמשם זה נובעת בהכרח כפירה בנבואה , או הנמכת קומתה של רוח הקודש העולה ובוקעת מן הכתובים ? לפי ההגדרה הרווחת בתורת הספרות הכללית , סיפורת . narrative = ) בלשונו של מדע המקרא גם 'סיפור ( ' היא סוגה ספרותית ( ז'אנר , ( וזאת בנבדל , למשל , מן השירה ומן החוק . היא יכולה לשקף מציאות אמיתית ולהיות מהימנה , אך באותה מידה יכולה גם לשקף את פרי דמיון יוצריה ולפיכך להיות בדויה ובלתי מהימנה . כותבי סיפורים הם בני אנוש , וכפי שמציין אבן יש להבחין כראוי בין שלושה מונחי יסוד לפחות : סופר , ( writer ) מספר ( narrator ) ומחבר . author ) ובפרט : , implied author כלומר : מחבר משתמע ) ( אבן , , 1974 עמ' 137 . ( 163 לפי אבן , הסופר הוא אישיותו של היוצר עצמו , כמי שנמצא עמנו במציאות החיצונית בחיי היומיום שלו . הוא מי שחיבר , כתב והביא לפני המו"ל את היצירה . הוא גם זה שיצר או בדה את המספר . המספר , לעומתו , מצוי בתוך הסיפור . הוא הקול המספר , שמפיו אנו שומעים מה אירע , מתי , כיצד , ואיזו דמות מדברת . ללא מספר אין קיום ליצירה . הוא הרשות המדווחת , הדוברת , ולפעמים גם המפרשת את החומר , שנמסר על ידה . למעשה , הסופר והמספר הם אותו אדם , אף כי מדובר בשני היבטים שונים שלו . לעומתם , 'המחבר המשתמע' מתגלה , למשל , כאשר נוצרת סתירה בין ההצהרות המפורשות של המספר לבין המשתמע מכלל יצירתו . לפי אבן , 'המחבר המשתמע' כשלעצמו אינו מצוי כלל מחוץ ליצירה , אך גם לא כמרכיב פעיל בגוף היצירה . הוא "מעין אישיות רוחנית בלבד , המרחפת מעל ליצירה כלה" ( עמ' . ( 156 במאמרו "סופר , מספר ומחבר - ניסיון לסינתזה מחקרית של תחום מרכזי בסיפורת , " פורש אבן בפני הקורא העברי את תולדות המחקר הלועזי הסבוך של מונחים אלה , על

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help