sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מצוה IT אנו מוצאים בכתביהם של חכמי צפון אפריקה האם כופים במרוקו על נישואין ? לפי השו"ע , אהע"ז , הלכות פריה ורביה , סי' א , ס"ק ג : "ומי שעברו עליו כי שנה ואינו רוצה לישא - בית דין כופין אותו לישא כדי לקים מצות פריה ורביה . " אבל הרמ"א כותב : "בזמן הזה נהגו שלא לכוף על זה . " אין כופים אם אין לו יכולת כלכלית : ר' משה טולידאנו , בן המאה ה , 18 שפעל במכנאס , Meknes ) כ 70 ק"מ דרומית מערבית מפאס ) הסתמך על הרמ"א [ ר' משה איסרליש שחי בקרקוב במאה ה , 16 מחבר 'המפה' על ' שלחן ערוך , [ ' וכך כתב בהקשר לדין הנ"ל : מלשונו משמע אם יכולת בידו לישא אשה והוא אינו רוצה הוא דכופין , אבל אם רוצה אלא שנתעכב עד שימצא זיווג נאה , או לאיזה סיבה אחרת , כגון אם אין לו מעות במה לישא , לא כייפינן ליה [ לא כופים אותו ] ועל זה סמכו בדורות הללו כשאינו רוצה - לא כייפינן ליה . ' ) השמים החדשים , ' הלכות אישות , סי' יא , דף ל , ע"א . ( חכם ממכנאס , בן המאה ה , 19 ציטט את הרמ"א לשו"ע הנ"ל , אבל גם ציטט את דברי ר' יוסף חיים בן אליהו מבגדאד שקבע כי "מצוה לכוף בדברי מוסר . " והחכם קיבל את דבריו של ר' יוסף חיים ( חיים משאש , ' לקט הקמח , ' דף קפב , סי' פ . ( הכפייה התבטאה בלחץ חברתי , בעקבות נורמה מקובלת , אך במקורות של חכמי המגרב לא מצאנו ראיה שכפו על מישהו לשאת אשה . המנהג אצל יהודי תפילאלת , שלא היו ממגורשי ספרד , "קרוב לארבעים שנה שאין נוהגין לכוף על זה כלל , אפילו מי שעברו עליו עשרים שנה או כד שנים ויותר , ולא נשא - אין כופין אותו לישא אשה . " כך כתב ר' שלום אביחצירא , בן המאה ה , 20 בן למשפחת רבנים שפעלה בעיר זו . לדבריו , יש לנוהג זה אסמכתה מדברי הרמ"א שהוזכרו לעיל . ניתן להבין מכאן שבדורות עברו היו כופים ' ) מליץ טוב , ' תשל"ג , אהע"ז , סי' א , דף ג . ( בהסתמך על הרמ"א הנ"ל , בג'רבה המנהג הוא שלא לכוף על מי שעברו עליו עשרים שנה ולא נשא אשה . אבל חובה עליו ועל האב להשתדל בעד בניו להשיאם לפני הגיע הבן לגיל עשרים , כדי לקיים מצות פרייה ורבייה , שהיא מצות עשה דאוריתא [ מהתורה . [ כך כתב ר' כלפון משה הכהן ' ) ברית כהונה השלם , ' תש"ן , אהע"ז , סי' ו , עמ' שסב , 'שואל ונשאל , ' ח"א , יור"ד , סי' קפב . ( חכמי צפון אפריקה דנו בנושא זה בהקשרים שונים , תוך הסתמכות על מקורות בהלכה ובאגדה . הם התקינו תקנות בנידון , כשלנגד עיניהם החובה להמשך הדורות , בעיקר בגלל התמותה הרבה , והחשש מפני אובדן משפחות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help