sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ותבונתו בפרט ( התבונה המאירה ושורפת את מושאיה ?( דפינו הבאים יעידו : הוא נידון לאפר , להיעדרות , לזיכרון , לאבל , למוות , באין כל עוף חול הגליאני של תבונה המשתקמת ונישאת מהריסותיה , נבנית מתוך שבריה . גורלו של ישו הנוצרי , שקם לתחייה ועלה השמיימה מתוך קברו אינו חקוק על לוח הכרתו הפילוסופית של דרידה , יהודי שצליבתו נמשכת ללא הרף כל חייו . אין בצדם של ייסוריו הגבהה תבונית גואלת . דרידה , הבא לגאול את הזיכרון , את העבר , את האפר , מתבדל אפוא ביותר מהגאולה העתידנית שמציעה הישועה הנוצרית ונאמניה הפילוסופיים . דרידה שב ונובר בעבר , בה במידה שרוחות הרפאים של העבר שבים לבקרו . תולדות הפילוסופיה הן מסלוליו במדבר , ולא אחת - מסעו אל עברו האוטוביוגרפי . בספרים כגון Circonfessions ( וידויי מילה , La Carte postale , ( 1991 ( גלויית הדואר , l'autre Le Monolinguisme de \ " ( 1980 ( המונולינגויזם של האחר , ( 1996 ( ואנו נאמר : בשורש כל חיבוטיו ) נקלע הפילוסוף בין יעד התבונה המוחלטת לבין הפרטיקולריות , הייחודיות , החד פעמיות של האוטוביוגרפיה , ששיאה באירוע הסובייקטיבי של ברית המילה החד פעמית . ברובד האוטוביוגרפי , כמו תר דרידה אחר זהותו במסע רגרסיבי שנידון לכישלון , מהסוג המובטח לכל פסיכואנליזה ( המקום הבלתי חדיר ובלתי ניתן לפיצוח , כנטען בספרו Resistances ( התנגדויות , . ( 1996 הפלגתו בתוך ים הסימנים של הכתיבה - בין הוידויים של אוגוסטינוס , התכתבות בלתי נלאית עם אהובה , טקסטים של פילוסופים אחרים וכר - שומה על הפלגה זו שתהא מסע אל אי מתים . שהרי , מאז ראשית דרכו ההרמנויטית ( ספריו מ 1967 ואילך ) לא חדל דרידה לשכנענו , שהכתיבה היא עיקרון המוות של ההוויה שמחמת חיצוניות , מלאכותיות וחזרה ( repetition ) של סימני הכתיבה ; שכל סימן הוא עקבה ( trace ) של דיבור ( logos ) נעדר ; שכל כתיבה היא גזר דין של ריחוק , קבר , גלות , חורבן ואחרות . כיון שדיבור ראשוני קדם לכתיבה ( ודרידה לא יחדל לטפל בהיבטים המיתיים והתיאולוגיים של טענה עתיקה זו , מאפלטון ואריסטו ועד לפרדינאן דה סוסיר , ( סימני הכתיבה מדיחים ומונעים שיבה למקור . במהלך כתיבתו המונומנטלית לא יוכל אפוא דרידה לאתר את מקורותיו ( זהותו הראשונית אחדותית . ( זו אך תרחיקו ותשבש את מסלול חזרתה של רוחו אל עצמו . הזהה לעצמו יתגלה שוב ושוב בבחינת האחר מעצמו . השמש לא תתגלה באורה , אלוהים לא יאיר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help