sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לסירוב מצדו . ככלות הכל , האם לא הוא לימדנו שפרידה מדבר היא תנאי להכרה ? האם לא הוא לימדנו , שמשמעות יסודה בגלות מאמת ראשונית המסבה פניה מאתנו ? הרי לנו פרדוקס היסוד הדרידיאני : הערגה המעשית לאמת הראשונית היא תנאי לאובדן האמת הראשונית והמרתה בפרגמנטים של התחליף המשני . "המקורי של המשני , " בלשונו של דרידה . סיפור יחסיו של דרידה עם יהדותו ? אנו שואלים : כלום שאלת האפשרות ( אי האפשרות ) של הנכחתה התגלותה של זהות יהודית , יציאתה מחושך לאור , אינה שוכנת בשורשיו של המפעל הדרידיאני ? האין היא ה"מקור" ה"אולטימטיבי" ( מהות , איידוס , לוגוס ) לכתיבה הדרידיאנית ? על פניהן , שאלות אפיקורסיות ביותר בהקשר להגותו של גיבור ספר זה . ואף על פי כן , מה שעלול להיראות בנקל ככפייה אתנו צנטרית , שלא לומר לאומנית , מצרת אופק , מבקש להוכיח עצמו בספר זה כאבן הפילוסוף , גם אם היא מטביעה את האבן במצולות . מהי אפוא ב 1997 היהדות בעבור ז'אק דרידה , יהודי . אלג'יראי צרפתי בן ? 67 תשובה אפשרית : זיכרונות ילדות , בית סבא ואבא , אבהות טרנסצנדנטלית מסרסת , מתח נצחי בין גלות לבין מרכז חללי ( ירושלים , בית מקדש , ( הבטחת ישועה ( משיח ) בלתי ממומשת , זיקה לקבוע ולמוחלט ( תורה כדבר האל , ( אך גם רחק אינסופי ממנה , שיחה עם רוחות רפאים . הביוגרפיה של דרידה תאשר : יתמות , זרות תרבותית , זרות לשונית , נתק ממסורת , מסע מפרך בין טקסטים , ארצות ( אוניברסיטאות , ( עמדה ביקורתית חריפה כנגד מדיניותה של ישראל . אך הגיוני הוא לשאול בהקשרים אלו : האם יהדות היא מהות ממנה הוגלה דרידה ? האם כתיבתו היא בעל כורחה מאמץ להבראתו של שסע , ובה בעת , ההודאה בשבר ? לשון אחר : האם אין הפילוסופיה של דרידה אלא האישוש הפילוסופי של שברי הזהות היהודית שמהם צמחה ? משנעקר מרכזו ( כתיבה ושוני ) ומשהודח מתוואי השיבה למקור המסתתר ( על הגרמטולוגיה ) - מסלול הזהות הדרידיאני לא עוד נע במעגל ; לא עוד תשוב הרוח שיצאה מעצמה , לא עוד תחזור מאחרותה אל עצמה , מוטענת בידיעתה המוגבהת את עצמה . המעגל ההגליאני כשל ונפרץ לכל עבר . היוצא מעצמו אל אחדותו נידון לאחרות ולאובדן . ומה בדבר המבקש לשוב אל עברו , לספר את סיפור חייו , לנבור בהם אחר גיזתו האבודה ? רוצה לומר , מה גורלו של אדם כז'אק דרידה , התר אחר ה"אפר , " הרמץ , שרידי האש , שרידיה של שואת תבונה בכלל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help