sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המנוצחים הציג בדמות נשים חלשות וחסרות אונים . המחזאי היווני אייסכילוס ( Eschylos ) הציג במחזותיו את הצד השלילי שבמלחמות . בטרגדיה אגממנרן , מביעה המקהלה את שמחתה בשל ניצחון יוון על טרויה , ויחד עם זאת היא מסבה את תשומת לב הצופים לאבדות הרבות שנגרמו ליוונים במלחמה זו . בעיני רוחה היא רואה את הכדים בהם טמון אפר גוויותיהם של הנופלים שיישלחו אל המולדת , וכבר שומעת את קולות הזעם העמומים המופנים כלפי האטרידים , שגרמו למותם של האמיצים ביותר במאבק על אישה ! ( שורות 461 ואילך . ( המחזה הלנה , שהוצג בשנת 412 לפנה"ס , הוא סאטירה נגד המלחמה . הלנה מספרת ( בשורות 16 ואילך ) שפאריס הוציא מספרטה והעביר לטרויה , לא אותה עצמה אלא את צילה , את חזיון השווא שלה ! ואילו את הלנה האמיתית העביר הרמס שליח האלים אל המלך הזקן פרוטיאוס במצרים . יוצא אפוא שלשווא היו כל מסעם של היוונים ; עשר שנות המלחמה והמצור ; הריסת טרויה ; נדידת היוונים השבים למולדתם - כל אותה שרשרת של מפלות וחורבנות , של ייסורי האמהות , הנשים והעלמות של טרויה ויוון . במחזה הלנה נאמר הדבר בבירור : "למען חזיון שווא היה עמלנו" ( שם , שורה . ( 707 הרהורים אלה על מלחמות וסיבותיהן בכלל , ועל מלחמת טרויה כפרוטוטיפית , נהגו על ידי משוררים וטראגיקונים . אך גם היסטוריונים של הזמן העתיק כבר נתנו דעתם על הסיבה האמיתית למלחמה . תוקידידס , אבי ההיסטוריונים המדיניים , קובע שסיבות המלחמה , כמו סיבות כל המאורעות ההיסטוריים , הן טבעיות ולא על טבעיות ( כלומר : לא בגלל התערבות של האלים , למשל . ( סיבות המלחמה נעוצות , לדעתו , בגורמים כלכליים , חברתיים , מדיניים , פסיכולוגיים ועוד . מתוך כך תולה תוקידידס את סיבת מלחמת טרויה לא בחטיפת הלנה אשת מנלאוס בידי פאריס הטרויאני , אלא בעובדה שהיוונים שאפו לעשות הון , ואגממנון , החזק שבמלכי יוון , אילץ את הערים החלשות והכפופות לו לקחת חלק במסע המלחמה על טרויה . השאלה נשארה אפוא ללא מענה : מדוע לעיתים קרובות תיארו סופרים ומשוררים בזמן העתיק , כמו גם בסיפורי המקרא , את הנשים כעילה למלחמה ? אלו מחשבות רוחשות מתחת לפני השטח של תופעה זו ? אשר ליוונים , סובר נוקס ( Knox ) שצימצומה של האישה בחברה הפטריארכלית למסגרת הבית , יחד עם הילדים והעבדים , עלול היה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help