sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא נשים כעילה לעימות ולמלחמה בראי המיתולוגיה היוונית והמקורות העבריים דירן בנושא האישה כעילה לעימות ולמלחמה , מתאים לכאורה למסורת היוונית על מלחמת טרויה יותר מאשר למסורת המקראית , אולם כבר זכה להתייחסות במדרש על הפסוק בבראשית ד' : 8 "ויאמר קין אל הבל אחיו " ... שלא נאמר לגביו מה אמר לו . ועל כך כותב המדרש בבראשית רבה , כב' ז : על מה היו מדיינים ? אמרו : בואו ונחלוק את העולם . אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין . דין אמר : ארעא דאת קאים עליה - דידי ( זה אמר : הארץ שאתה עומד עליה - שלי היא ) ודין אמר : מה דאת לביש - דידי . דין אמר : חלוץ ! ודין אמר : פרח ! מתוך כך "ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו . " ר' יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר : שניהם נטלו את הקרקעות , ושניהם נטלו את המטלטלין ועל מה היו מדיינין ? אלא זה אומר : בתחומי בית המקדש נבנה , וזה אומר : בתחומי בית המקדש נבנה ... יהודה בר אמי אמר : על חוה הראשונה היו מדיינין ... אמר רב הונא : תאומה יתירה נולדה עם הבל . זה אומר : אני נוטלה שאני בכור וזה אומר אני נוטלה שנולדה עמי . ומתוך כך " ויקם קין . " רש"י מביא בקצרה את המדרש בפירושו לבראשית ד' 8 ד"ה "ויאמר קין אל הבל אחיו : " "נכנס עמו בדברי ריב ומצה להתגולל עליו ולהרגו . " ... נחמה ליבוביץ כותבת : ' מן העיון במדרש זה מתברר מיד , שלא בבני אדם הראשון עוסק מדרשנו , לא במקרה החד פעמי הראשון של רצח אח את אחיו ; אלא בשאלה הגדולה - מה הוא הגורם העמוק ביותר , סיבת כל הסיבות לרצון האדם לריב , למלחמה , להרג , לרצח אח את אחיו ? שלוש הן התשובות הניתנות בדברי המדרש הנ"ל . התשובה הראשונה היא . הכלכלה , שאלת ה"שלי" וה"שלך , " זוהי הסיבה העיקרית למלחמה , לשפיכות דמים , תמיד , בכל הזמנים ... התשובה השנייה אומרת : אמונות ודעות , הדת - הדעה השלישית : המין , האשה : "על חוה ראשונה היו מדיינין . "

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help