sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בתולדות רעיון ההתפתחות מוטעה וכי הדימוי של "מהפכה דרווינית" 2 הוא מיתוס . ואכן , חלק מן המחברים שבהם נעסוק אימצו מודל "לא דרוויני" של התפתחות , ואף על פי כן הם קישרו אותו במקרים רבים לדרווץ . השאלה שעל הפרק היא אפוא לא האם "המהפכה הדרווינית" היא מיתוס , אלא למה המונח "התפתחות" נקשר בו ולא בהוגים אחרים של הרעיון . את הספרות על דרווין ועל תורתו אפשר לחלק לשני ענפים עיקריים . הענף הראשון עוסק בביוגרפיה המדעית של דרווין , בעקרונות תורת האבולוציה שלו ובדיון על תוקפה ועל השלכותיה . הענף השני עוסק בהתקבלותה של תורת דרווין ובפולמוס הגדול שעוררה , ולא רק בהקשר של נושאים כגון התפתחות המינים בטבע והתורשה . אין בכוונתנו להיכנס ל"פרדס הדרוריני" ולעסוק בשאלה מה "באמת" חשב דרווין ולמה "באמת" התכוון . נקודת המוצא שלנו , כאמור , היא זו של הקורא היהודי בן התקופה שלא הכיר את יומני דרווין , מכתביו , או את האוטוביוגרפיה שלו , אלא הבין ופירש אותו כחלק מאקלים התקופה ומערכות מושגיה . נוסף על דרווין עוסק הספר הזה בשלושה מלומדים והוגי דעות בני תקופתו - הרברט ספנסר , הנרי תומס באקל וארנסט תאן - שבמידה רבה אפשר לראות בהם את "בני מינו ; " בני מינו במובן זה שהם השתתפו בשיח האינטנסיבי על נושאים כגון "התפתחות , " "קדמה , " " גזע , " "ציוויליזציה , " "מלחמת קיום" ובררה טבעית" - נושאים שהעסיקו את העולם המדעי והאינטלקטואלי במחצית השנייה של המאה התשע עשרה והמשיכו להעסיק אותו גם לאחר מכן , אף כי הם הגיעו אל הנושאים האלה מכיוונים שונים , דנו בהם במסלולים נפרדים ותרמו להם תוכנות שונות . יוסף חיים בתר כינה את דרווין וספנסר " המלאכים הגדולים" שכל משכיל יהודי מכיר ומדבר "בשמם . " אפשר לצרף ל"מלאכים" האלה את באקל ואת תאן , אף כי הראשון עסק בהיסטוריה של הציוויליזציה האנושית ולא במקורות הראשוניים שלה , ואף כי האחרון עסק בגזע , אבל בהקשר שונה לחלוטין מן ההקשר שבו דרווין דן n . race הארבעה גם יצרו זיקה עמוקה בין מדעים שונים כמו ביולוגיה ופילולוגיה ובין שאלות היסטוריות , פוליטיות וחברתיות . הרעיונות של הארבעה הם יצירי תקופתם אך הם התקיימו מעבר לה , . 2 כטענת בולו : Bowler , pp . 4 . 17

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help