sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

זו היא אימוץ העיקרון של הפרדת הדת מהמדינה הנהוג בארצות הברית , המונע מתיחות שלילית בין הכנסייה למוסדות המדינה " ) לא ראיתי אפילו אחד מהם [ מהכמרים ] בתוך המינהל הציבורי" ( שם . ( עם זאת , ובדיון ברמה העקרונית יש לטעון , כי לכאורה התפישה הדמוקרטית אינה תואמת את ערכי המקרא . כך תפישת האל כבורא עולם ובמנהיגו , כמחוקק ובשופט כל הארץ נוגדת את התפישה הדמוקרטית , הבנויה על ההכרה במרכזיות האדם כמקור הסמכות , בעבורו ובעבור החברה כולה . לכן , ראוי אולי לזהות במקרא "תיאוקרטיה , " ולא "דמוקרטיה . " על כך יש לומר , כי המונח "תיאוקרטיה" " ) ממשלת אלוהים ( " ביחס למקרא הוא מטעה . כוונת המונח ( שנטבע לראשונה על ידי יוסף בן 5 מתתיהו , ( הוא אומנם סוג של משטר שבו האל נחשב לבעל הריבונות או השלטון . אלא שהגדרה זו של המושג המתבקשת לכאורה מן הכתוב " ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" ( שמ' יט , , ( 6 עלולה להטעות . נגדיר "תיאוקרטיה" במקרא לא כצורת "שלטון" מדיני , לא של כוהנים ולא של פקידי רשות דתית כלשהי ( כגון אלה שמצויים בבית המקדש , ( אלא כבעלת זהות רוחנית ולא מדינית : בהשראת הרוח והקדושה הרצויה בישראל , וכפועל יוצא של בחירתו האישית של המאמין . כך עולה מסירובו של גדעון "למשול" בישראל : "לא אמשל אני בכם , ולא ימשל בני בכם , ה' ימשל בכם" ( שר ח , , ( 23 וכך עולה , מאוחר יותר , מהתנגדות שמואל לבקשת ישראל להמליך עליו מלך אנושי , שבה חשף כוונה להחלפת המלך האלוהי ( שמ"א ח . ( הרי ההכרה בזכות בחירתו של האדם שנברא ב"צלם אלוהים , " שאינו זקוק לשום כוהן או למתווך כדי להגיע באמצעותו אל המידות הטובות או אל האל , הינה אחד מעקרונות היסוד של המקרא , והיא שמאפשרת דיון במסכת ערכיו של השלטון האנושי , למרות ההכרה הבסיסית בה' כבורא העולם ובמנהיגו ; ולמרות שלדעת המקרא ראוי היה מלכתחילה כי לא . 5 יוסף בן מתתיהו , נגד אפיון , עמ' נד . המונח "דמוקרטיה" מופיע לראשונה כנראה , בנאום ההספד של פריקלס , 431 לפנה"ס ; כך תוקידידיס , תולדות , ב , לז : "ועל שום שמשטרנו ... נתון בידי ... רבים , נקרא שמו דימוקרטיה . " נאום זה שימש מקור השראה לנאום ההספד של לינקולן בגטיסבורג , ב , 1863 שהגדיר את הדמוקרטיה כ"ממשל ( של ) העם , על ידי העם ולמען העם" ( ג"א בורג'ה , דמוקרטיה בין שני עולמות : סימפוזיון ביוזמת אונסקו , תל אביב תשי"ג , עמ' . ( 20 חיבורי כאן מתמודד עם טענת בורג'ה , שלפיה "בלתי דמוקרטיים , על פי עצם הגדרתם , הם רק אותם המשטרים שמקור הריבונות נעק בהם בחסד אלוהים" ( שם , עמ' . ( 23 לדעתי , בכל הנוגע למקרא , וברמת התרבות העברית , אין טענתו הולמת .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help