sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לרעיון בסיסי אחד.- ניצול האירועים ההיסטוריים ככלים להצגה ולמסירה של אמיתות מסוימות , אליהן התחייב בכל לבו ( המקורות המקראיים , עמ' . ( 12 ובדומה לו טוען י' זקוביץ : הסיפור המקראי אינו שונה בעיניי באמינותו העובדתית מן הרומן ההיסטורי המודרני . אפשר גם אפשר שיש בו גרעינים של אמת עובדתית , אך הדחף למסור עובדות אלה אינו עומד בשורש יצירתו ... פרקי ההיסטוריוגרפיה הם פרקי ספרות מגויסת למטרות אידאולוגיות , פרקי ספרות שאת הכללים לניתוחם ולהבנתם צריכים אנו ללמוד מתוכם ( מילים , עמ' 71 . ( 72 הדיון כאן הוא אפוא ספרותי , ומבוסס על הסיפור המקראי כסיפור ' -, כלומר על היסטוריה מתוארת , ולא על היסטוריה משוערת . כשההיסטוריון הקלסי תוקידידיס הסביר את שיטת עבודתו בתולדות המלחמה הפלופרנסית , כתב כהאי לישנא : הנאומים שהושמעו , בשעה שהתעתדו להילחם או בשעת המלחמה עצמה , מקצתם שמעתים בעצמי ומקצתם נמסרו לי מפי אחרים שהיו במקומות ההם . אך מן הנמנע היה , לי וגם להם , לשומרם ולזוכרם על דיוקם . לפיכך שמתי בפי הנואמים דברים שהיו צריכים , לפי דעתי , להיאמר על ידיהם לפי מצב העניינים , 2 וקרובים ככל האפשר לכוונתם הכללית של הדברים שנאמרו באמת . ההבדל בין חיבוריו של ההיסטוריון תוקידידיס היווני לבין הכותבים הישראלים של ההיסטוריוגרפיה המקראית הוא אפוא בכך , שהראשון התכוון לכתוב היסטוריה אובייקטיבית , עד כמה שזה היה אפשרי , בעוד שהאחרונים התכוונו מלכתחילה לא לסיפור ה"היסטוריה , " אלא לסיפור סובייקטיבי המשקף את עולמם האישי , הדתי והתרבותי . "סיפור" כזה מקשה אומנם על ההיסטוריון , אבל פותח שערים לא מעטים בפני גישה אידאולוגית . ואכן , נקודת המוצא שלנו בספר זה היא אידאולוגית במוצהר . זאת ועוד . הדיון להלן עוסק בטקסטים ספרותיים שנבחרו על ידי מכלל המקרא , ואין להקשות עליהם מטקסטים אחרים , בעלי מסרים סותרים . . 2 Arts , 16 ( 1988 ) , pp . 150-168 . Hebrew Bible , " in : Hebrew University Studies in Literature and the see : Sh . Talmon , "Literary Motifs and Speculative Thought in the . 1 תוקידידיס , תולדות , עמ' . 3 . 13 כך למשל , מבנה הצבא תחת מלך עריץ , כעולה מ"משפט המלך" " ) את בניכם יקח ושם לו במרכבתו ובפרשיו , ורצו לפני מרכבתו , " שמ"א ח , - ( 11 הינו רחוק מכל מימד של "דמוקרטיה , " גם לא "צבאית" ( ראו פרק ו , להלן . (

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help