sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא : המתח בין ערכים הומניסטיים ודת המקרא אחד עשר הפרקים בספר זה , להוציא פרק המבוא , פרק ב ( חירות האדם ) ופרק ט ( ללא שושלת , ( יסודם במאמרים שפורסמו על ידי בעשר השנים האחרונות בבמות מדעיות שונות , וכונסו לאחר עיבוד מחודש , כאן , תחת קורת גג משותפת . עולה אפוא שלפנינו אוסף של מאמרים שונים , כשהנושא המושגי המשותף לכולם הוא ערכים הומניסטיים ודמוקרטיים במקרא , על יסוד " דמוקרטיה ראשונית ; " נושאים , שלא רבים נדרשים להם בספרות המחקרית שעניינה בשדה זה . הואיל ופרקי הספר נכתבו מלכתחילה כל אחד בפני עצמו , השתדלתי לאחד את הכתיבה לרצף חיבורי שלם . עם זאת תיתכנה חזרות אחדות בכמה בעניינים . ניקוד פסוקי המקרא לעיתים מלא ( כמו בפסוקים שנכתבו ונוקדו על ידי , ושלא הועתקו ממאגר התנ"ן , ( אבל לעיתים הוא חסר ( כמו בציטוטים מנוקדים שהועברו ממאגר במחשב , ( ועם כל רצוננו בהאחדת הנוסח , הנה לעיתים , למען ירוץ הקורא בו , תהיינה צורות שונות של ניקוד , מלא או חסר . גישרו ספרותית רטורית ולא היסטורית הדיון בסוגיה של ערכים דמוקרטיים מתייחס למקרא כמות שהוא לפנינו , וגישתי היא ספרותית סינכרונית ולא היסטורית דיאכרונית . יש לומר כי אין במקרא תיאור שיטתי של תפישה מדינית או חברתית כוללת , שהרי הספרות המקראית נתחברה כידוע במשך מאות שנים , בידי אישים שונים ומזוויות ראייה שונות ואף מנוגדות זו לזו ; ופרשיות רבות שעניינן במשטר המדיני או במלוכה , תלויות בפרשן שיציע את גרסתו לגבי תיארוך הסוגיה , נסיבותיה ההיסטוריות ופרשנותה . לפיכך , הדיון כאן הוא ספרותי רטורי , ובהיותו כזה הוא מאפשר לחשוף תמונת עולם אידאולוגית ששעבדה לעצמה את ההיסטוריה . פן זה של היסטוריוסופיה בשירות ההיסטוריוגרפיה , נפוץ במחקר , כעמדת נ' סרנה : מן הראוי להדגיש , כי ראש עניינו של הסופר המקראי לא היה בשימור גרידא של קורות העבר בשביל הדורות הבאים , או ביצירת תמונה אובייקטיבית נעדרת רגש ורחבת ראייה של קורות האדם . היפוכו של דבר , הוא לא היה מנותק מן המאורעות שאותם תיאר , אלא מעורב בהם לחלוטין ; הוא לא הזדקק לאובייקטיביות , משום שהתחייב מראש להשקפה מוגדרת ; כולו היה קודש

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help