sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עניין מהול בצער ובשמחה מצאתי עושר סמלי מגוון לא פחות ( גם אם שונה במידה מסוימת בתכניו ) בספרות חז"ל . החוויה של הכנסת דבר זר לגופנו והקשר הישיר והחד משמעי של פעולה זו לעצם הקיום , מחייבת אותנו להניח שיציקת המשמעויות התרבויות לחוויית האכילה , מהותית לאכילה וכנראה שהתרחשה בעצם פעולת האכילה המודעת הראשונה ; הנגיסה בפרי עץ הדעת . מתוך עניין אישי גדול בחרתי לא פעם ללכת ולשוב בין המשמעויות המוכרות לי והמתועדות במחקר אודות התפקיד 3 התרבותי של האכילה בעולמי , לתפקידה בעולמם של חז"ל . כפי שעולה במקומות רבים בגוף המחקר , ההתבוננות בגיבורי תרבות דרך עדשה מיוחדת זו של חוויות האכילה מאפשרת לנו 'לתפוס' את החכמים ברגעים פשוטים ואמיתיים של החיים . נקודת המבט בה בחרתי מרחיקה אותנו מההצהרות הגדולות על משמעות תלמוד תורה ומשמעות החיים הדתיים , כמו גם מהעיסוק העיוני והמעשי בפרקטיקות הלכתיות בהן ניתן לשמור על מידה רבה של ריחוק והזרה מחוויות אישיות . פעולת האכילה היא הפעולה האינטימית ביותר המתבצעת בפרהסיה . המזון הוא צורך , הוא תאווה , הוא סיפוק של יצר הקיום , ובסופו של חשבון , יחסו של האדם למזון ניכר לא רק בשעת האכילה אלא גם במבנה הגוף שאינו משקר ואינו ניתן להסתרה . התבוננות באכילתו של אדם , אז והיום , מאפשרת לנו לפגוש אותו במקומות אינטימיים ביותר , במקומות בהם מתרחשים החיים הפשוטים על כל יופיים וביעורם . משום כך בחרתי לעסוק במעשי סעודה ולא בתיאורים פורמאליים הלכתיים של הכנת המזון וקיום הסעודה . אינפורמציה תרבותית עשירה יכולה להילמד מהתבוננות בחוקים ובניסוחים הפורמאליים הקשורים להכנת המזון ולסעודה בספרות חז"ל . מחקרים רבים עוסקים בהיבטים אלה . אני ביקשתי לנסות 'להתהלך ולסייר בעצמי , בדרכים וברחובות בארץ , במבואות ובסמטאות סורא , פומבדיתא ונהרדעא שבבבל , להסתכל 4 ולהאזין לקול הרחוב . ' ... ילדותי עברה עלי בסיפורים מופלאים אודות חכמים אגדיים שאת תורת ה' בקשו ובה הגו יומם ולילה . חכמים אלה , שתולדותיהם נודעו לי בשנות חיי הראשונות בעיקר דרך דפי סדרת הספרים "כה עשו חכמנו" היו . 3 'שיטוטים' מחקריים בין הפרעות האכילה ותפקידן של האכילה וההאכלה בחיי נשים בעולם המודרני ובעולם הקלאסי מציעות גם ק' בינום ( 1987 ) עמ' 189 193 ודנה לורנס ( 1999 ) עמ' 43 . 4 . 45 ש' ליברמן ( תשנ"א ) עמ' . 331

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help