sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

דמותו של האהבל ביצירתו של גבי קלזמר באחד מערבי סתיו 1994 התקיים מפגש בין גבי קלזמר לבין קירות גלריה " משרד בתל אביב . " כבר אז עלו לדיון שאלות הנוגעות לציור ולערכים של יופי , העשויים להתפרש כניסיון להחניף לטעמו הצופה . בשלב מסוים של העבודה התקבל הרושם כי חלק מן הציור שצויר כבר על הקיר יפה מדי ומושך את העין להנאות יומיומיות ) הייתה בו נוכחות של " גלים " כחולים בתוך המתחם האפור . ) קלזמר מחק את הציור שהיה יפה להדהים , ושב להתעקש על בלעדיות גוני האפור , עם רמז של פיגמנט כחול מתחת לשכבת האפורים . הוא שאף אל המוחלט , והמחיקה הייתה עוד בדיקה של גבולות יכולתו הוא רוצה להתחיל בכל פעם מחדש , בנקודה אחרת , ופתרון בעיה אחת מוליד שאלה אחרת ובעיה אחרת . כשאני מתבוננת בפליאה מוחלטת בציורים של היום ומתקשה להבין את מחיקת הציור היפה ההוא , שכבר אז רצה לרמז העתיד לקרות , שיכול היה להיות ציון דרך למה שקורה היום לבדי הציור , אני מתפעלת מהחופש הגלום באהבת הצבע של קלזמר . שהוא עצמו לא ניחן מטבעו בנטיות סנטימנטליות , הרי לנצח תיוותר תלויה ועומדת סוגיית הנגיעה במיתרי הרגש של הצופה , במראית העין היוצרת אחיזת עיניים מהנה של ציור אילם . יצירתו של קלזמר שואפת לשלמות , אף אם אין היא ניתנת להשגה . לאחר שש שנים של ציורים אפורים בפורמטים גדולי ממדים " נענה " קלזמר לצבעים , למרות הזהירות שהוא נוקט בגלל היותם פתיינים מקסימים ומעוררי הנאות פשוטות , יומיומיות . הצופה מסתנוור מנוכחותו המסיבית של הצבע הכסוף , המתערבל בגוונים הזוהרים , המחוללים בתוך הבדים . מבטו נשבה , והציור הופך למעין מנטרה השולטת בו . קלזמר מסביר את תהליך הציור באופן קר , ענייני ומדויק : " לא מתפתה . להפך , הצבע בעיני הוא בעיה - בהיות העולם כרומטי צבעוני , הציור חייב להיענות לצבעוני וזה מסבך ומוליך לשאלות ' איזה צבע , ' ' איך , ' ' למה , ' ' מה זה עושה' ו'מה עדיף על מה …] . ' הציורים היו מאורכים ואלמנט התנועה בהם תאם את הפורמט . …] יש משהו מאד מכני במה שאני עושה . לפי שעה , כל העבודות הן גריד , סגורות במודרניזם . ככל שהתוצאה יותר מוזרה ובלתי מובנת אני מברך על זה " . ואצלי גוברים הגעגועים לציור היפה ההוא , שנמחק מקירות ה " משרד " לפני שש שנים . הוא היה יפה מדי , מושך מדי , כובש במיידיותו . מחשבות אלה מובילות לציור אחר , שונה , והוא נמצא כאן בסטודיו בין כל האחרים שאינם כמותו . זהו דיוקן ה " אהבל , ) AHABAL ( שאני נדבקת אליו . נמשכת בכבלי קסם , כמו אז , היופי הפשוט , הטהור , שמעמיד למבחן בד את הנורמות האסתטיות ה " מעבדה " של גבי קלזמר היא הבסיס לתהליך התהוותו של הציור הכול , כלומר הציור , מתחיל ממחשבה נטולת תוכן נרטיבי ומשמעות רגשית . ציור צריך להתחיל מדבר מה המונח על הבד כנוכחות אפשרית ; שתי משיכות מכחול או גריד של קווים . כמו סכימה ידועה או בלתי ידועה , אך נתונה מראש . נקודת המוצא היא קווים ישרים ומדויקים שמכתיב הסרגל , קווים הנפגשים בזווית של תשעים מעלות . סמוך לתקרה מתוח סרגל עץ דמוי צלב , אנכי ואופקי , סמן של שתי וערב . אנו עומדים במרכזו של חלל העבודה , " המעבדה , " מוקפים בבדים שעובדו לכלל ציורים שקל להתאהב בפרטיהם המעודנים וביופיים המפעים . הלב הולך שבי אחר הציורים , המתעתעים באמצעות גלים צבעוניים תלת ממדיים , ההופכים כיוון ומסיטים את מבטך , פעם מימין לשמאל וחוזר חלילה ופעם מלמטה למעלה ובחזרה ; ואנו נבוכים משהו למראה הציור ושוב איננו בטוחים שהוא אכן מונח בכיוון הנכון . קלזמר חותר לעבר ציור נטול מרקם . הוא מצמצם את נוכחות החומר במטרה לבטל באופן מוחלט כמעט את איכותו הציורית של הציור . " האופן שבו נעשה הציור הוא כמעט מכני " , אומר קלזמר " הפעולות ידועות מראש והפרוטוקול מוסכם : מערך פסים אנכי וסריקה אופקית , שורה אחר שורה מלמעלה למטה . […] שטיחות הציור נובעת מהרצון להטמיע את המהלכים והאירועים הציוריים בתוך המרקם ולא על פניו . איחוד האירוע הציורי , המורכב מצבע ממשטח ומסימני הכלי הפועל כמברשת , לכדי מהות אחת " . אני רוצה להגיד לו משהו שלא יסגיר את תחושותיי . זהו סוג של הנאה הנחווית בעת ההתבוננות וניסיון להבין את סוד קסמן היצירות . הציורים האלה הם מקור מידע בלתי נדלה . אפשר להתבונן בהם שעות . הם מעוררים בך רצון ללמוד על אפשרויות נוספות של התפתחות התנועה בתוך הציור עצמו , על התפתחות מערכת השכנות הנרקמת בכל פעם מחדש בין הצבעים השותפים לבנייה הנוספת והמורכבת המתגלה לעינינו . אלו הן וריאציות על נושא , אלא שגם הנושא אינו אחד - אלו הם נושאים מגוונים הנוגעים בצבע במבנה , בתנועה . לונדון . במעלה גרם מדרגות , מצד שמאל של הפרוזדור , מתגלה סטודיו מואר באור יום מסווג והשמש אינה זורחת . זו " המעבדה שלו . דבר לא נאמר עדיין . רק מבטים ושתיקות . " הציורים המרובעים עומדים צפופים , קבוצת יצירות שעונות על הקיר . ציור אחר ציור מחליפים מקום , זזים מתוך הכלל אל הקיר הטובל באור צפוני שקט אסור להיתפס להתרגשות , שמא אסגיר את תחושתי , וקלזמר ) כפי שלמדתי מניסיון העבר ( עוד עלול למחוק את הציורים .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help