sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דיוקן משפחה ) אכילס בוחר במחרוזת הפנינים ( לעבר ידיו האוחזות במחרוזת פנינים . דומה שפניו מביעות פליאה החורגת מגבולות ההבנה . האם שואל הוא , בעקבות פרויד , ואולי בעקבות מרתה גראהם ) שגילמה אינספור דמויות מיתולוגיות : ) מה רוצה האישה "? הרעיה והבנות , המזוהות אף כנערות חצר , ניצבות מימינו ומשמאלו , ידיהן שמוטות . נוכחותן כמו מובנת מאליה ; לא נזקקות לאטריבוטים שיעידו עליהן . חובת ההוכחה חלה על אכילס " המסתתר ביניהן , האחר להן , וכפי שעולה מהכותרת - מי שבחר להיות בו זמנית הן אחר והן אחד מהן , מי שבחר במגשר ולא במפצל . אף שהאמן ובני משפחתו אינם מחליפים ביניהם מבטים , ניתן להבחין בבירור שהם שקועים בהתבוננות . הבת הבוגרת מימין משפילה עיניה לעבר מחרוזת הפנינים שבידי האב , ואף עיניו מושפלות לעברה . מבטיהן של הרעיה והילדה שמשמאלו ממוקדים בנקודות שונות מחוץ לתמונה . רק הכלב שלרגלי הרעיה משיב לנו מבט , ומאשר בכך אף את מבטו של מי שצייר אותו . הכלבלב המייצג את היצר המולד , ) שמחצית גופו הקדמי מגיחה מן הקצה הימני של התמונה , נמצא בעיצומה של הליכה קדימה , אולי לעבר אמו . האם התכוון שמיר לבטא באמצעות הניעה האינסטינקטיבית את כיסופיו לנטיית החושים ? לקיום הנתון במעבר ? ייתכן שביקש להקביל את הקיום הנתון לשינוי תמידי , לחקירה הניצתת מחדש מיצירה ליצירה , חקירה שאין לה פתרון . קשה להימנע מן ההקבלה בין הכלבלב שלמרגלות הרעיה לכלבלב אחר , זה הניצב לרגלי האדונית בציורו של יאן ון אייק , נ י ש ו א י ה ז ו ג ארנולפיני , ) 1434 ( כביטוי לנאמנות ובעיקר כביטוי למחויבותו שמיר ללמוד מהאולד מסטרס . " אני מאמין " ' זה שלו מופיע גם במה שעשוי להתפרש מצד הנושא כמחווה שלו לנ ע ר ו ת ה ח צ ר ) 1656 של ולאסקס , ציור שבעבר נודע בשם " המשפחה " והביע את גאוותו של האמן הספרדי על היכללותו בהירארכיה המלכותית . מסקרן להזכיר ציור אחר של שמיר , כ ל א ח ד נ ט ר ף ע ל י ד י הכלבים שלומשנת . 2006 הציור מבוסס על אפיזודה בשירת אובידיוס , המספרת על אקטאון שנענש מידי דיאנה והנימפות על שהפתיע אותן בעת שרחצו בעירום , ועל כן הן הפכוהו לצבי , ולהקת כלבי הציד שלו עצמו שיסעה אותו לגזרים . ציורו של שמיר מורכב מהעתק שלמות אקטאון , ) 1575-1559 ( ציורו המהולל של טיציאן ) שסגנונו מושפע , אגב , מיצירתו המאוחרת של מיכלאנג'לו , ) שעל פי גרסתו כלבי ציד , ההולכים בעקבות חושיהם , משסעים את הצייד שכל עוונו נעוץ בכך שהלך גם הוא שבי אחר יצרו . מוטיב נוסף בציורו של שמיר הוא מראה , הנושאת את בבואתו כשהוא ניצב בטבע לצד כן ציור , והכלב שלמרגלותיו נועץ בו את מבטו . לשמיר הציור הוא כלי נוכח והכרחי כדי להתייחס למציאות , וכמותו גם ההליכה בעקבות מסורת הציור כמופת של מה יפה ואיך לצייר . הוא מצייר למרות ולא בגלל . על מנת להבהיר נקודה מתוך כותרת המשנה בציורו של אלי שמיר עולה שהגיבור המיתולוגי , אכילס , בחר במחרוזת הפנינים כאשר הועמד במבחן הזהות . אלא שהמיתולוגיה גורסת אחרת : תטיס , אמו של אכילס , ידעה כי נגזר עליו להיהרג במלחמת טרויה . על מנת למנוע את מותו שלחה אותו לחצר המלך , שם אולץ להסתתר בין העלמות , ללבוש בגדי נשים ולעסוק במלאכת האריגה . אודיסאוס , שהגיע לארמון מחופש לרוכל , הביא עמו קישוטי נשים וגם חרבות ופגיונות . העלמות התקרבו אל התכשיטים , ואילו אכילס ניגש מיד אל כלי הנשק . בחירתו של אכילס חשפה את זהותו והכתיבה את גורלו . אכילס נהרג בשדה הקרב מחצו של פאריס שפגע בעקבו - נקודת התורפה שלו . אכילס המיתולוגי מונע אפוא מכוח דטרמיניזם חסר שליטה , שנוכח עריצותו עליו לנוע סביל לקראת מציאות שאין להתקומם כנגדה . שמיר שיבש את הנרטיב המיתולוגי והקנה לו מסגרת סיפורית חדשה באמצעות בחירה המביעה עמדה שונה שבה הוא נוטל חלק כאדם וכיוצר עכשווי . אם כן , סיפור הבחירה של אכילס מהווה קרש קפיצה למסע ציורי מרתק הנערך לנגד עינינו - מסע רצוף ישויות כפולות , דילמות מוסריות , נטילת אחריות ובחירות , שבמרכזן התופעה החזותית כמקור ידע מוחשי ורלוונטי . כאשר פונטורמו רשם ביומנו את מחשבותיו על אודות הציור , הוא השתמש בדימוי של קרומים דקים , המונחים זה על גבי זה בדומה לשכבות של בצל . אבקש לשאול את דימוי הקרום המרובד לבחינה אינטואיטיבית של דיוקןמשפחה ) אכילסבוחר במחרוזת הפנינים . 1995 , ) אני מתבוננת בארבע דמויות העוטות כותנות לבנות , ובשני כלבים , הנתונים במעין פעילות פרפורמטיבית טקסית בטבע . הקונקרטיות עולה מהכותרת ד י ו ק ן ה מ ש פ ח ה : האמן , רעייתו , בנותיו וחיות הבית . גם הנוף מובחן ומופיע תדיר בציוריו : כפר יהושע - שם נולד , שם הוא חי ויוצר . הכפר שלו מהווה במה לחזיון בחירה אישי וקונקרטי , המציג את עצמו בכותרת המשנה כסיפור מיתולוגי . האם הציור מהווה מעין זיקוק של האידיאל , כי העמק יזרעאל ( והנמצאים בו מגלמים את פרדס היצירה של שמיר ? ובמחשבה שנייה , האין הדבר שאנו מכירים גם הדבר שאיננו מכירים ? הציור מחולק למישורים אופקיים : במישור הקדמי המשתרע על מרבית התמונה , נראית אדמה תחוחה . במישור האחורי הטובל בערפל סגלגל ירקרק שכמו נסוג מפני האדמה המובחנת , מופיעות רצועות צרות של מבנים וצמחייה , שרשרת הרים ושמים . רגע הייצוג הדמויות הנדמות לרוחות רפאים פואטיות , כמו קפא סביב ריק כלשהו . הצבתן האופקית מהדהדת את הנוף הסטטי ומאירה אותו בבוהק שמימי לבן , אך , כבפרדוקס פנימי , נוכחותן אומרת ארעיות כלפיו , והן מעלימות ממנו עין . הנוף מופיע כאן כתופעה , ולא כתכתיב בשירות רעיון כלשהו . שמיר בדמות אכילס כורע ברך על רגבי האדמה , ראשו נטוי

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help