sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

להחלטה על התאבדות כהחלטה בלתי אוטונומית מעיקרה , שכן היא נובעת במקרים רבים מהפרעות נפשיות , דחפים רגעיים או צרכים פסיכולוגיים משניים , כרצון לעורר תשומת לב וכדומה , כך שההחלטה נעשית בתנאים של כושר שיפוט לקוי . מבחינת המשפט הנוהג בארץ , לפי סעיף ( 1 ) 225 לפקודת החוק הפלילי , , 1936 נחשב ניסיון להתאבדות כעבירה פלילית , והנאשם היה צפוי לעונש של מאסר עד שלוש שנים או לקנס . חוק זה בוטל על ידי הכנסת בשנת . 1966 לעומת זאת , המשדל אדם אחר , או מסייע בידו לאבד עצמו לדעת , אשם בפשע לפי סעיף ( 2 ) 225 של הפקודה הנזכרת , ודינו מאסר עד 20 שנה . דין זה נשאר בתוקפו עד היום . עמדת היהדות שונה מכל וכל . על פי תורת ישראל איבוד עצמי לדעת הוא פשע חמור ביותר , ונחשב כעברה דתית מוסרית בצורה ברורה וחד משמעית , וכפי שדרשו דורשי רשומות ( החיד"א בפירושו נחל קדומים ) "' < ונפש כי תחטא ומעלה מעל בה' ( ויקרא ה , כא , ( מע"ל : מאבד עצמו לדעת . " מספר טעמים ניתנו לאיסור איבוד עצמי לדעת : ערכם של החיים הוא גדול ביותר ומכאן החובה הקדושה לשמר את החיים . יתר על כן , אין האדם בעלים על גופו , לכן אין לו רשות ליטול את חייו או להזיק להם , שכן גופו של האדם נמסר לו כפיקדון מאת הבורא לצורך מילוי משימותיו על פי התורה והמוסר , ואין לו זכות לפגוע בפיקדון זה . המאבד עצמו לדעת כופר בעקרונות היהדות של שכר ועונש ועולם הבא . המאבד עצמו לדעת איננו יכול לחזור בתשובה וכן אין מיתתו כפרה לו , בניגוד לרוצח שיכול לחזור בתשובה ומיתתו כפרה היא לו , וכפי שכתב החתם סופר ( חתם סופר על התורה , ירושלים תשל"ב , פרשת ויצא , יט ע"ב - כ ע"א : ( "משום כי כל החטאים מהמרקים בשעת מיתה וזה חוטא במיתתו , באותו דבר שהיה לו לכפרה הוא חוטא ומורד . " מכאן גם מובן המאמר הרווח בספרות ההלכה המאוחרת שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעולם הבא . לפיכך , בתנאים אלו מתבטל לחלוטין כל שיקול אוטונומי , וכמו כן המעשה הוא בר ענישה . מבחינה חינוכית יש , אפוא , דגש חזק נגד ניסיונות התאבדות ובעד קידוש ערך החיים . במסכת שמחות פ"ב ה"א ( מהדורת היגער , ניו יורק תרצ"א , עמ' 101 ( 102 נקבעו סנקציות כלפי מתאבדים , שנועדו לצמצם את ההתעסקות בקבורתם והפחתת ההספד והאבלות עליהם : "המאבד את עצמו בדעת אין מתעסקין עמו בכל דבר ... אין קורעין עליו ואין חולצין עליו ואין מספידין עליו . " ברם , לצורך ענישה בפועל נדרשים תנאים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help