sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

הסי . אי . איי . כמתווך בתהליכי שלום במזרח התיכון - חלק ב הארגון האמריקאי פועל באזור כגורם מתווך מדיני , ולא רק מודיעיני , דבר שהביא לרגיעה מסוימת ולהסכמים בין ישראל לפלשתינאים שלא מומשו מאת : שלמה שפירא הסכמי אוסלו , אשר נחתמו בספטמבר , 1993 הביאו לשינוי משמעותי ביותר במפה הביסחונית של המזרח התיכון . בפעם הראשונה הכירה ישראל מפורשות בזכות הפלסטינים להגדרה עצמית ובאש"ף כנציגם הרשמי , ואילו אש"ף הכיר בזכות קיומה של ישראל . יסוד חיוני של הסכמי אוסלו , כמו גם של הסכמים ' שראלים-פלסטינים מאוחרים יותר , היה נושא שיתוף הפעולה הביטחוני כנגד טרור . שני הצדדים הכירו בשבריריותם של ההסכמים מבחינת הלגיטימציה הציבורית ויישומם המעשי . התקפות טרור גדולות היו יכולות לחבל בקלות במאמצי השלום , ושיתוף הפעולה הביטחוני נועד למנוע מקיצונים בשני הצדדים מלשבש את התהליך . ואכן , אחד מן העקרונות הבלתי-כתובים של תהליך אוסלו היתה נכונותו , כביכול , של ערפאת להלחם בטרור באזורים שמהן תתפנה ישראל . אדריכלי אוסלו , ובהם הממשל האמריקני , האמינו כי הסיכוי היחידי לסכל פעולות טרור נרחבות הוא שיתוף פעולה יעיל בין שירותי המודיעין הישראלים לבין אלו של הרשות הפלסטינית ( רש"פ . ( היחסים הפוליטיים הרגישים בין שני הצדדים הצריכו סיוע ותיווך של צד שלישי . לפיכך החל הממשל האמריקני להשתמש בנכסי המודיעין שלו באיזור , ובעיקר ciA-n לא , רק לאיסוף מידע אלא כשותף פעיל בתהליך השלום . כמו-כן החליט הממשל כי CIA-H יסייע בבניית מנגנוני הביטחון של הרש " פ . ההיגיון בבסיס ההחלטה האמריקנית להשתמש ciA-n לבניית הכוח המודיעיני / בטחוני של הרשות הפלסטינית היתה ההכרה שכוח פוליטי אמיתי ברשות הפלסטינית ימצא בעיקר בארגונים ביטחוניים . אלה היו למעשה המשך של קבוצות אש"ף המזויינות שהיו מוצבות קודם לכן בטוניס ותימן . הממשל האמריקני שאף להשיג שלוש מטרות מדיניות מחיזוקם של ארגוני הביטחון הפלסטינים : לצייד את הפלסטינים ביכולות אפקטיביות למלחמה בטרור ולקיומו של ביטחון הפנים באזורים שבשליטתם ; לחזק את שלטון ערפאת מול קיצונים איסלאמים ; ולבסס יחסים טובים עם הדור השני של המנהיגות הפלשתינית , שיעלה לשלטון אחרי תום עידן ערפאת . ערפאת ושמונה שרותי מודיעין כפוליטיקאי ממולח המצוי היטב בתכסיסי " הפרד ומשול" הקים ערפאת ברשות שמונה שירותי ביטחון ומודיעין אשר התחרו זה בזה . לכמה מגופים אלו מונו שני מפקדים שווים בדרגתם , האחד בעזה והשני בגדה המערבית , דבר שהבטיח מריבות בלתי פוסקות על סמכויות ותחומי פעולה . מטרתו העיקרית של ערפאת היתה למנוע את עליתו של שירות ביטחון גדול אחד שיוכל להעמיד בסכנה את מעמדו כשליט שאין עליו עוררין . כתוצאה מכך התאפיין מבנה קהילת מנגנוני הביטחון הפלססינים בחסרים מבצעיים ותחרות פנים-פוליטית , כאשר כל ראש שירות ניסה להרחיב את תחומי אחריותו והתקציבים שעמדו לרשותו על חשבון הארגונים המתחרים . תמיכת CIA -H במנגנוני הביטחון של הרשות , היתה ניסיון שאפתני , הרבה מעבר למה שנוסה תחת ממשלים קודמים , בהפעלת סוכנות הביון לתיווך במזה"ת . על ידי מתן תמיכה מבנית ביטחונית דרך ciA-n קווה ממשל קלינטון להפוך את הרשות הפלסטינית לארגון מדינתי בעל יכולת לוחמה יעילה בטרור , ועם תמריץ לשיתוף פעולה עם ישראל בנושאי ביטחון . םי ז > ף זיהה שלושה בעלי תפקידים פלסטינים בולטים אשר יוכלו להפיק תועלת מתמיכה ביטחונית אמריקנית : ג ' יבריל רג'וב , ראש הביטחון המסכל בגדה המערבית ; מקבילו בעזה , מוחמד דחלאן ; ואמין אל-ה'נד , ראש המודיעין הכללי בגדה המערבית . יחידות הביטחון המסכל של רג'וב ודחלאן העסיקו יחד כ2000- איש והיו אחראים למניעת טרור וחתרנות פנים , כמו גם לנטרול פעולות מודיעין ישראליות בשטחים שבשליטת הרשות . לארגונו של אמין אל-הינד היו תפקידים דומים , דבר שהביא לתחרות מרה בין הארגונים . בשנת 1994 כללה תכנית הסיוע הנמרצת של ciA-n לרשות הפלשתינית שלושה מרכיבים ; הדרכה , אמונים 1 אספקת ציוד כפוליטיקאי ממולח המצוי היטב בתכסיסי "הפרד ומשול" הקים ערפאת ברשות שמונה שי רותי ביטחון ומודיעין אשר התחרו זה בזה . לכמה מגופים אלו מונו שני מפקדים שווים בדרגתם , האחד בעזה והשני בגדה המערבית , דבר שהבטיח מריבות בלתי פוסקות על סמכויות ותחומי פעולה . קלינטון , שיבח את ciA-n

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help