sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חשאי יש בה כדי להשליך על הארגון עצמו ומחוצה לו בפורומים סגורים יותר ומצומצמים המשיקים לארגון : ממשלה , חברי כנסת וכדומה . בארגון עיסקי , בשל החשיפה לציבור הרחב , לדמות המנהל השלכה תדמיתית הרבה יותר גדולה בשל עצם הפומביות . אם נגעתי בנושא יעוד ומשימות הרי שההגדרות כאן שונות ועזרות מכמה דברים : הבדל בין מודיעין לידע מיצוי הידע נושא הדחיפות ונושא האמינות ( בחברה עסקית אמינות = איכות , שרות , מחיר וחסכון . ( ערך הרווחיות . היעוד האישי ( ברמת העובדים ) בארגון בטחוני יש נוכחות חזקה מאוד לתחושת השליחות . התגמול הוא , במקרים רבים , עצם הצלחת המבצע - ההצלחה . בחברה עסקית - יש יותר לגיטימיות לנושא הרווח והקידום האישי - במכלול התגמול הכלכלי לעובד . מנהל מוצלח חייב לעבוד על שיטות תימרוץ נכונות , המאזנות בין השאיפות האישיות של העובד , לרווח של הארגון . בארגון הביטחוני , זה עדיין קל יותר , אם כי בשנים האחרונות השפעת הסביבה החיצונית על הארגון הביטחוני בפרט והממשלתי בכלל , רבה מאוד ומקשה . בראי הלקוחות בשב " כ הלקוחות היו עם ישראל , המדינה והעומדים בראשה . על הפרק עמדו נושאי ביטחון ברמת חיים ומוות . בסלקום או בבנק - גם פה עומדת לנגר עינינו השיווקיות לכל עם ישראל . בסיס הלקוחות הגדול שלנו והלקוחות הפוטנציאלים חייב כל הזמן ניהול אטרקטיבי לשני צימרים אלו , פתיחות כלפי חוץ וחיזוק הקשר עם בסיס הלקוחות הקיים . מכאן אתמקד בעקרונות של המודיעין העסקי , כמרכיב בניהול הידע בארגון . תחילה ההגדרה : שנים רבות של נסיון מעשי לימדוני להעריך את יתרונות המודיעין . את הנסיון הזה הבאתי עמי לזירה העסקית , ואני מאמין כי קובעי המדיניות בחברה , המנהלים הבכירים כגון נשיאים , מנכ"לים , סגני נשיא לשיווק , תכנון ופיתוח עסקי - חייבים להכיר את עקרונות המודיעין העסקי , שכן הכרה של תחום זה עשויה לסייע להם רבות בתהליך של קבלת החלטות בנושאים חיוניים . לכל חברה אמריקאית גדולה יש יכולת של מודיעין עסקי . התחרות הגוברת מהמזרח הרחוק הביאה קץ להיסוסים בדבר הצורך במנגנון יעיל ושיטתי לאיסוף מודיעין . יש מידה מסו"מת של אירוניה בעובדה כי מספר הולך וגדל של חברות יפניות דוקא , מקימות מערכת מסודרת לאיסוף מודיעין . יש להבחין בין מודיעין עסקי לריגול תעשייתי . עירוב בין שני תחומים אלה גורם לכך שמנהלים הגונים נרתעים מעצם המחשבה על שימוש במודיעין עסקי , וזאת לרעת החברה אותה הם מנהלים . פרשת ההאזנות בין שני הצהרונים הגדולים בישראל היא דוגמא לשימוש באמצעים בלתי חוקיים לצורך השגת מידע עסקי . ריגול תעשייתי כרוך בשימוש בשיטות בלתי חוקיות ובלתי אתיות להשגת סודות מסחריים , אשר הצד שכנגד אינו מוכן לחשוף ומנסה להסתיר . כאן טמון ההבדל שבין גניבת תוכניות IBM ע" HITACHI באמצעות מתן שוחד לעובדי החברה , לעומת האיסוף החוקי של מידע ע'" נציגים מסחריים מיפן בביקוריהם במפעלים אמריקאים . היקף פעילויות המודיעין תלוי בצרכי החברה ובמשאבים העומדים לרשות העוסקים במלאכה זו . מודיעין עסקי אפקטיבי , המסוגל להביא תוצאות בעלות ערך , מחייב הקמת מערך מודיעין עסקי תוך מחוייבות מתמשכת . כל אחד מתחומים אלו מחייב איסוף של סוגי מידע שונים . חברה רב-לאומית המחזיקה עסקים על פני מדינות רבות , מעונינית במידע על התפתחויות מדיניות בהן , מאידך גיסא , חברה הפועלת בתחום יציב ואף רדום , יכולה להרשות לעצמה להתעניין פחות במתחרים , אם כי יש להניח שהיא תהא עסוקה בחיפוי אחר תחומי פעילות חדשים ומבטיחים יותר . אבחנה חשובה נוספת , במונחי המודיעין הקלאסי , שופכת אור על ההבדל בין מודיעין עסקי הגנתי , אשר מיועד למנוע הפתעות , לבין מודיעין עסקי התקפי , המסוגל לאתר הזדמנויות חדשות עם התהוותן . תפקיד המודיעין לכל פעילות מודיעינית יש חמישה תפקידים נפרדים . שילובם של אלו יוצר תמונה אמיתית של המודיעין העסקי מן הסוג המבוצע בין אם על-ידי גיבוריו של ג'ון לה קארה או על-ידי מנהל חברה בכיר : . 1 איסוף . 2 הערכה . 3 איחסון . 4 ניתוח . 5 הפצה מחמשת הנקודות הללו צריך גם להיגזר המבנה של יחידת מודיעין עסקי בארגון מסחרי . תהליך המודיעין העסקי מתחיל ברגע בו ההנהלה מגדירה את יעדיה האסטרטגיים של החברה . התכנון האסטרטגי מכתיב יעדים מסו"מים של מודיעין אסטרטגי , כולל קדימויות . גישתי לקביעת היעדים של מודיעין עסקי מתחילה בקבלת החלטה ובמתן מידע לידי המנהלים כבסיס תמיכה לקבלתן של החלטות אלו ונוספות . קטגוריה זו מכונה "צרכי מודיעין חיוניים" " ) צי"ח . ( " הגדרת צרכי המודיעין קובעת את משימות שלב האיסוף . הנתונים הגולמיים הניקלטים ע " רשת האיסוף הפנימית , חייבים לעבור עיבוד מסוים להפיכת הנתונים למידע אמין . זהו שלב ההערכה . השלבים הבאים , הטעונים אף הם ביצוע יעיל , הם איחסון והפצה . יש לאפשר איחזור מהיר והפצה ללא דיחוי אל המשתמשים הנכונים לפי הצרכים . לא אחדש אם אומר כי הצלחת המודיעין העסקי , כמו כל תחום אחר , תלויה במידה מודיעין עסקי - פעולה המופנית אל הסביבה החיצונית של הארגון העסקי בחיפוש אחר מידע , אשר יסייע בתהליכי קבלת החלטות בחברה .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help