sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

התפיסה ההגנתית . המצרים ויתרו מראש על המדרגיות ועל העומק בתפיסת ההתקפה . ראשי הגשר הורחבו באיטיות . הם אורגנו לתת מענה מול התקפות הנגד , בעיקר מול התקפות הנגד המשורינות של צה"ל , שהמצרים כה חששו מהם . יחידות " הדרג השני" תרמו , לא רק את מערך האש שלהם , אלא גם נתחים ניכרים מכוחם , לטובת הכוחות בדרג הראשון . בכך וויתר , למעשה , המתכנן המצרי מראש על יכולתו לפרוץ מתוך ראשי גשר אלה ולהמשיך בתנופת ההתקפה . אימצו טקטיקה של וולינגטון המטרה המדינית ותרגומה לתכנית המלחמה לא חייבה פיתוח המתקפה לעומק . שיטת הפעולה שנבחרה והיקף המשימות שנגזרו מהתכנית , לא חייבו תפיסת יעדים בעומק . המתכנן המצרי יכול היה כעת לוותר על הטלה מסודרת ורצופה של כוחות הדרג השני לשמירה על תנופת ההתקפה . הוא קיצץ כמעט כליל את משימותיהם של כוחות קחמניים יבשתיים , מונחתים מהאוויר , או מושטים , בכל הקשור להתקדמות מהירה ולתפיסת יעדים חיוניים בעומק מערך ההגנה הישראלי . למעשה , היה כאן מעבר מהיר וחד מצורת קרב ההתקפה , שהוטלה לכל רוחב החזית , להגנה , על בסיסה ישברו התקפות הנגד ותרוסק עליונותו המוחצת של השריון הישראלי . המצרים התחמקו מקרב בתנאים אליהם שאפה ישראל . הם הכתיבו תנאים משלהם - זו שיטת וולינגטון בלחימתו בספרד : התקפה אסטרטגית עם הגנה טקטית . המצרים ויתרו על צורת ההתקפה המועדפת תורתית של הסובייטים , של " התקפה מתוך תנועה . " הם בחרו בזו של הייהתקפה מתוך מגע " אך גם כאן צמצמו את ממדיה ומרחה בעיקר בכל הקשור לעומק המשימות . כל דיביזית חי " ר יצאה להתקפה מתוך מערכי ההגנה שלה , ממערב לתעלה , זינקה לצליחת תעלת סואץ וחזרה , מהר ככל האפשר , לקווי הגנה חדשים מוגברים ביחידות , במערכים ובעתודות נ " ט ומוגנים נ " מ , בתוך ראשי גשר מצומצמ שטח . במהלך התמרון ה " טכנו - אופרטיבי " של פעולת הצליחה , כיבוש ובנית ראשי הגשר , השכילו המצרים לשלב בהצלחה מרובה את מערכי הסיוע של צבאם . הם הפעילו את מערך הארטילריה בהכנה רחבת היקף ובסיוע לכוחות הצולחים , התוקפים והמגינים , הם שילבו את כוחות ההנדסה בכלל ואת יחידות הגישור בפרס במהלך הצליחה , כמו גם במהלכים המכינים ובבניית ראשי הגשר , הם זכו לגיבוי מוצלח של המערכים הלוגיםסיים לסוגיהם בכל שלבי הלחימה . חלקים ניכרים מהכוחות המשוריינים והממוכנים של הצבא המצרי , מקרב אלה המיועדים תורתית לתגבר , לתמרן ולנוע להמשך פיתוח ההתקפה , צרפו המצרים מראש לעיבו מערכי דיביזיות הרגלים בראשי הגשר . כאן יצרו כוחות אלה עומק , אך שוב עומק במערך ההגנה של ראשי הגשר ולא במערך הקרבי ההתקפי של הדיביזיה , או של הארמיה . את יתרת הכוחות המשוריינים והממוכנים העדיפו המצרים להשאיר ולערוך ממערב לתעלה , בראש ובראשונה בדרג שני ארמיוני במערך ההגנה . הכוחות ממערב לתעלה דולגו ונפרםו מגמה אחת קרמה , אך נשארו , על פי הראיה המצרית , ככוחות להחזקת המערכים ברצועת ההגנה השניה . העברת חלק קטן מהם לגרה המזרחית בשלבים המאוחרים יותר של המלחמה , ושילובם בהתקפה הספורדית , המגומגמת , של ה14- באוקטובר , מהווה סלע מחלוקת בין המתכננים המצרים לבין עצמם , עד עצם היום הזה . ססיה זו החלישה את עומקו של מערך ההגנה ואפשרה , כידוע , לכוחות צה"ל לחדור , לאחר צליחת התעלה , לעומקו , לכבוש שטחים בגדה המערבית ולכתר את ראשי הגשר של כוחות הארמיה השלישית המצרית בגדה המזרחית . המצרים בפעילותם ובמהלך הכנותיהם לקראת המלחמה , העריכו נכונה את המצב . הם הכירו היטב את השטח בגזרת התעלה ולמדו לנצל אותו לטובת מהלכיהם בשדה הקרב . הם איתרו את הבעיות שהציב מולם המתכנן הישראלי וכוחות צה " ל בחזית סיני . הם הכירו ביתרונותיהם , אך בעיקר בחולשותיהם והשכילו להתאימם ולנצלם לתכנית מלחמה שאפשרה לגבור על יתרונותיו של המגן הישראלי . המכשיר הצבאי המצרי הופעל , בשלביה הראשונים של המלחמה , כמכונה משומנת , על פי מתכונת תורתית סדורה . ברגע המבחן אפשרה , "תורה מצרית" זו , כפי שהוצאה לפועל על ידי הגיסות בשדה הקרב , לפצח את "יסודותיה" של הקונספציה שהתגבשה בצד הישראלי ולהביא להישגים צבאיים , ובהמשך גם לאלה המדיניים בהם זכו המצרים במהלך המלחמה , ולאחריה . הערה : אל"מ ( מיל ( ' ד"ר דני אשר הוא היסטוריון וחוקר צבאי . משמש כמרצה במכללות של צה"ל מטעם האוניברסיטה העברית . ספרו הקודם הפעלת כוח משורין בהר - המעורבות הצבאית הסורית בלבנון ( 1976 - 1975 ) ראה אור בשנת 1985 בהוצאת "מערכות . " החזית המצרית , אלופי הפקודים בצפון ובדרום התיחסו בצורה שונה למידע המודיעיני

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help