sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:541

מדוע קרא ר"א ד \ רירה לדרושים המקובלים בשם בפול : סדר האצילות או כנפי יונה ? הדרושים המקובצים , שתוארו לעיל סעיף נח , כוללים שני חלקים : החלק הראשון הוא החלק הראשון של כנפי יונה , ועל כן קרא לו ר"א הירידה בשם 'כנפי יונה ; ' החלק השני הוא אוסף של שישים דרושים , הפותח ב'סדר האצילות בקצור מופלג . ' על שם דרוש זה קרא ר"א הירידה לכל שישים הדרושים הללו בשם 'ספר סדר האצילות . ' עוד ציטט ר"א הירידה מהדרושים המקובצים . אך מפני שבדרושים כנפי יונה וסדר אעילות קוראים באופן שונה ממה שהובא בשמו של מורנו יהיה זה נכון , כי נראה לפני שנעבור הלאה שאץ סתירה , אלא שמה שההם יצביעו עליו בקיצור יתבאר כאן יותר באריכות ובהבחנה . ואומר אפוא שהאוויר הקדמוז הכולל את ארבעת השמות האלוהיים ואת כ"ב האותיות הוא אדם קדמון שאנו דנים בו . ולמהותו חסרת הצורה אך שניתן לצייר בה צורה יקרא אוויר , ולפועלו ולשלמותו יקרא בשמות המכילים את העולמות ויפרשם על ידיהם . גם דברים אלו נמצאים בדרושים המקובצים , דרוש נא , כת"י , 492 דף 74 ע"ב , ודרוש נט , שם , דפים 81 ע"ב 82 - ע"ב . ציטוט זה חשוב ביותר , כי בו משווה ר"א הירידה בין שני מקורות שעמדו לפניו : בין 'אדם קדמון , ' על פי דברי ר"ח ויטל בדרוש אדם קדמון , ובין 'האוויר הקדמון , ' על פי דברי ר"י סרוק שנכללו בדרושים המקובצים . משמעותה של קבלת האר"י ר' אברהם הירידה הוא המקובל הראשון שביקש את נמשלה ואת משמעותה של קבלת האר"י . חשיבות גדולה לספריו שפתחו דרך חדשה בהבנת קבלת האר"י , ומקובלים רבים למדו בהם וציטטו מהם . לא נוכל לתאר כאן בפרוטרוט את דרכו בפירוש דברי האר"י , ועל כן נסתפק בשתי הערות קצרות . נא 1 מהלך ההאצלה . ר"א הירידה ייסד את פירושו לקבלת האר"י על דרוש אדם קדמון שכתב ר"ח ויטל . אמנם ישב ר"א הירידה לפני ר"י סרוק , כמתואר לעיל סעיף לב , אך את פירושו על דברי האר"י סמך על סדר האצילות שבראשו צמצום ואדם קדמון , כדברי ר"ח ויטל , ולא על סדר האצילות שבראשו מלבוש ורל"א שערים , כדברי ר"י סרוק . במקומות אחדים מצטט ר"א הירידה ממהלך האצילות שהורה ר"י סרוק והוא מביא את המלבוש ואת אויר קדמון , אך לאחר מכן הוא מתאמץ ליישב את הסתירה בין שתי השיטות ולהראות כיצד דברי ר"י סרוק מתאימים לדברי ר"ח ויטל . 18 שער השמים , ספר שמיני , פרק , 12 דפוס , 656 עמ' 19 . 532 דברים נוספים בסוגיה זו נכתוב להלן סעיף קטז . 20 נ' יושק , מיתוס ( לעיל הערה , ( 2 קמ' 349 ואילך . 21 כגון בקטע המעוטט לעיל ליד הערה . 18

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help