sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1052

נקטז ] שת * סיעות דור לאחר שהשלים האר"י להורות את שיטתו בקבלה החלו המקובלים לדון בה ולפרש את תכניה בספרים רבים . בדרכים אחדות פירשו המקובלים את קבלת האר"י , ועיון בכל דבריהם ימצא כי נחלקו המפרשים לשתי סיעות הנבדלות זו מזו הן בדרך שבה הבינו ופירשו את כתבי האר"י הן בדרך שבה כתבו את ספריהם שלהם . נא ] סיעה ראשונה . הסיעה הראשונה סברה שהאר"י נתכוון לתאר את האצילות כמות שהיא , ואין לחפש אחר משמעות נוספת לדבריו . מקובלים אלה למדו את מהלך ההאצלה שהאר"י מפרש , עיינו בו ועמלו לבארו וליישב את הסתירות שמצאו בדרושים המלמדים אותו בפרטי פרטים . הם סברו שהקבלה מבקשת לתאר את המציאות האלוקית העליונה ואת סדר הכוונות הנובע ממנה , ועל כן פירשו באופן מדוקדק ומפורט את מהלך ההאצלה והכוונות כמות שהוא . ספריהם של מקובלים אלה בנויים כפירושים סביב ספרי האר"י . הם כתובים בדרך כלל כפירושים לחיבורים הנפוצים של ר' חיים ויטל : דרך עץ חיים , פרי עץ חיים ושער הכוונות . מקובלי הסיעה הראשונה למדו את דרושי האר"י כדרך שלומדים את סוגיות הגמרא - שואלים ומתרצים , מקשים ומיישבים , פורכים ומציעים אוקימתות . הם עושים את דברי האר"י ככדור , כשם שעשו בעלי התוספות את התלמוד ככדור . מקובלים אלה משתמשים בלשונות הידועים של 'וא"ת' 'וי"ל , ' מצביעים על סתירות ומיישבים אותן , ומקישים ממקום למקום כדי להבין דבר מתוך דבר . על הסיעה הראשונה ייחשבו מקובלים אלה : ר' יעקב צמח , ר' משה זכות , ר' מאיר פופרש , ר' יצחק צבע , ר' שלום מזרחי שרעבי , ר' שלמה מולכו , ר' חיים די לה תזה , ר' שלמה הכהן , 1 דרך ופרי עץ חיים תוארו לעיל סעיף פח . שער הכוונות תואר לעיל סעיף עא . 2 מקום בינה ושערי בינה , שאלוניקי תקע"ג . 3 אמת ושלום ... על ס' עץ החיים ... נהר שלום ... על ס' כוונות התפילות ... רחובות הנהר ... הקדמות הרב ,... שאלוניקי תקס"ו ; הגהות השמ"ש על ספר עץ חיים , שאלוניקי תר"ה . 4 שמן זית זך , שאלוניקי תקל"ט . 5 תורת חכם , שאלוניקי תר"ח . 6 יפה שעה , שאלוניקי תקע"ג ; הוראת שעה , שאלוניקי תקע"ח . מעד יש להבין את מהלך ההאצלה שלימד ? האם יכולים אנו להגיע אל דברי האר"י עצמו על משמעותו ועל תכליתו של מהלך ההאצלה ? תשובות על שאלות אלו נמצא בחיבורים היסודיים של קבלת האר"י , עיון בתוכנם של חיבורים אלו יקרבנו אל משמעותה המקורית של קבלת האר"י ויוליכנו אל הדברים שכתב האר"י עצמו על תכליתו ועל משמעותו של מהלך ההאצלה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help