sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1051

פרק עשרים ושישה מהלך ומשמעות בראש הספר העבנו שאלה אחת , קערה ופשוטה : מה אמר האר"י ? כלומר , מהי שיטתו של האר"י בקבלה כפי שהוא עעמו כתבה וכפי שהוא עעמו לימדה . בשאלה קערה זו כלולות שלוש שאלות , ועל הראשונה שבהן השבנו בעשרים וחמשת הפרקים הקודמים . בפרקים אלו רשמנו את כתבי האר"י בגלגולי כתיבותיהם ועריכותיהם , ומתוכם בררנו את החיבורים היסודיים . אלו הם החיבורים המקוריים שכתבו האר"י עעמו ותלמידיו היושבים לפניו , ובהם ורק בהם תימעא שיטת האר"י בקבלה בלא תוספת , חסרון או שינוי . עתה , כשחיבורים אלה מונחים לפנינו ואנו יכולים להסתמך עליהם בוודאות , יכולים אנו להמשיך בדרכנו ולהשיב על שתי השאלות היסודיות הנותרות : מה הוא מהלך ההאעלה שלימד האר"י בחיבורים המקוריים ? מה היא משמעותו של מהלך ההאעלה שהורה האר"י ? לכאורה יש בידינו תשובה פשוטה על שאלה זו , שהרי מושגיה היסודיים של קבלת האר"י ידועים וברורים הם . עמעום , מיתה , שבירה , תיקון , בירור , מוחין - עליהם נוסדה הקבלה האחרונה , ובפירושיהם הועעו העעות אחדות . מושגים אלה הפכו מטבעות לשון , ובמרועת הדורות נתגלגלו מנסתר לנגלה וממוכן אחד למשנהו . גם סדרם של מושגים אלה ידוע וברור . העמעום עומד בראש סדר ההאעלה , וממנו נובעים שאר המושגים . על כן ממשמעותו של העמעום נובעת הבנתו של מהלך ההאעלה כולו וגם משמעותה של קבלת האר"י כולה . על כן רבו הפירושים לעמעום , ובעקבותיהם הפירושים לשאר המושגים המיוחדים לקבלת האר"י - שבירה , תיקון , בירור ומוחין . את כל אלה ביארו המקובלים בפירושים רבים ושונים , ובהם עסקו כל הלומדים והמעיינים בשיטת האר"י . יש מהם שעסקו במושג אחד , בעמעום למשל , וטרחו להסבירו ולבארו , ויש מהם שעסקו בכל מהלכה של ההאעלה ועמלו להבינו ולפרשו . כך נוערו שיטות שלמות ושונות בהבנתה של קבלת האר"י ובפירושה . לא נעיע כאן את הפירושים הללו כי רבים הם ושונים זה מזה מן הקעה אל הקעה והעגתם והבנתם עריכות ספרים לעעמן . ענייננו כאן בדברי האר"י עעמו , ועל כן נשאל : האם הפירושים שהועעו לקבלת האר"י מתאימים ומכוונים למשמעותה המקורית ? האם גילה האר"י את דעתו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help