sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא חיבור זה מוקדש , רובו ככולו , לתיאור פרק בתולדות המחקר הביקורתי של ספרות חז"ל , כפי שנערך בידי קבוצת חכמים יהודים במאה ה , 19 שנודעה לימים כ'חכמת ישראל . ' מנקודת מבטם של חוקרי ספרות חז"ל בזמננו עשויה שיבה למחקר בן מאות שנים להתמיה . במהלך השנים שחלפו מאז שגשוגה של 'חכמת ישראל' שינה מחקר ספרות חז"ל את אופיו לבלי הכר . גם אם נתעלם משלל כתבי יד בספריות ברחבי אירופה , מתעודות גניזת קהיר , או ממגילות מדבר יהודה , שעל קיומם לא ידעו חכמי ישראל במאה ה 19 דבר , הרי שגישות חדישות חוללו מהפך עצום באופן ההתייחסות ליצירה של חז"ל . לא כן מזווית הראייה של ההיסטוריון . התחקות אחר מפעלה המדעי של 'חכמת ישראל' פותחת בפנינו צוהר לעולמם הסוער של חוקרי היהדות במאה ה , 19 ותורמת להבנת האתגרים עמם התמודדו . שכן , גיבוריה של 'חכמת ישראל' לא פעלו בחלל ריק . לבטים אידיאולוגיים רבים שרחשו באוויר היו בעלי השפעה עצומה על הדרך שבה בחרו לפעילותם המחקרית , כפי שהעיר י' כ"ץ : מדעי היהדות באו לעולם בשעה היסטורית מסוימת , היא שעת המעבר ממסגרות קיום מסורתיות לדפוסי חברה ותרבות חדשים , ואין להניח שלא היה קשר בין התמורה שחלה בתחום ההיסטורי הממשי ובין מה שאירע בתחום האינטלקטואלי . מטבעם של דברים , הזיקה שהתנהלה בין המחקר למשנתו האידיאולוגית של החוקר היתה מסועפת למדי , והיא פעלה באופן דו סיטרי . מגמה אידיאולוגית שעמדה לנגד עיניו של החכם עשויה היתה להשפיע על מסקנותיו המדעיות ולהנחות את ממצאיו . באותה שעה , המחקר הביקורתי היה זה שעיצב את עמדתו האידיאולוגית של החכם . לא תמיד התנהל הדיאלוג בין המחקר והאידיאולוגיה על מי מנוחות . במקרים רבים איימו ממצאי המחקר על משנתו האידיאולוגית של החכם שנתגבשה זה מכבר , והיה עליו לגשר על פער שנחשף בין שיטתו הדתית או הפוליטית לבין הכרה מדעית לה נחשף אגב מחקרו . לעתים גילה נאמנות לערכים מהעבר 1 כץ , מדעי היהדות , עמ' . 193

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help