sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה חיבור זה , הדן בצומת דרכים בו נפגשו המסורת היהודית עם המחקר הביקורתי , לא היה עבורי בבחינת דיון תיאורטי גרידא . המעבר שעשיתי מעולם הישיבות לזירת האקדמיה הפך את הדיון לממשי , גישר במידת מה על הפער ההיסטורי שביני לבין אותם חוקרים מהמאה ה , 19 שרובם עשו את ראשית דרכם בין כותלי ה'חדר' או בית המדרש , וסייע בידי להבין כמה דרמטי עשוי היה להיות המפגש בין גישה מסורתית לדפוסי חשיבה ביקורתיים , מלאי קסם אך גם מאיימים . כיסוד ותשתית לחיבור שימשה אותי עבודת גמר שלי על הירש מנדל פיניליש , משכיל גליצאי נשכח , אשר לספרו דרכה של תורה נתוודעתי באמצעות ידידי היקר יוסף ויצטום , בעת שחבשנו יחדיו את ספסלי בית המדרש . בניסיון לתאר את תולדות המחקר המודרני של ספרות חז"ל מתוך פרספקטיבה רחבה יש מידה לא מבוטלת של העזה . ניסיון זה כרוך בעיון ביריעה היסטורית נרחבת , המפגישה תקופות שונות בעברו של העם היהודי , והחולשה על זירה גיאוגרפית תרבותית מקיפה - ארץ ישראל ובבל במזרח ואירופה במערב . ניסיון זה דורש היכרות מעמיקה עם מחקר התלמוד , בצירוף פלישה לענפי מדע נוספים כגון מחקר הלשון , תולדות המשפט ועולם ההרמנויטיקה , שאינני בן בית בגבולם . תקוותי שהצלחתי להעמיד המונה מאוזנת בתחומי הדיון השונים בהם נוגע חיבור זה , אף אם אין בה כדי למצות כל תופעה מכל צדדיה ובמלוא היקפה . כמנהג הקדמונים ( ברכות סג ע"ב ) אפתח את רשימת שלמי התודה בכבוד האכסניה בה נולד הספר . חובה נעימה לי להודות לצוות הספרנים של אולם הקריאה ליהדות בספרייה הלאומית בירושלים , על העזרה הרבה ומאור הפנים שהעניקו לי לאורך השנים . גם הערותיהם של הקוראים באולם , איש איש בתחומו , הועילו לי מאוד . תודה מיוחדת שמורה לפרופ' יעקב זוסמן שהדגיש בפני פעמים רבות את הצורך לסקור את תולדות מחקר התלמוד במאה ה , 19 לפרופ' דוד הלבני , שהעמיד לרשותי את בקיאותו המופלגת בספרות התלמודית , ולפרופ' משה סמט , שתכניסני בסודם של המשכילים היהודים במאה ה . 19 פרסום הספר מהווה עבורי הזדמנות להודות לכמה ממורי ורבותי במרוצת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help