sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

החלק הראשון של הספר מתאר את שדה המחקר , את הקבוצות הנבדקות בעבודה ואת תהליך כניסתי בחוקרת אל ה"שדה , " כמקובל כיום בדיסציפלינה האתנוגרפית . החלק השני יעסוק בניתוח , מנקודת מבט חברתית , של הטקסטים התיאטרוניים שיצרו הקבוצות , תוך התמקדות בתימות , בסגנונות המופעים ובשפה התיאטרונית בהם השתמשו . החלק השלישי יבדוק את מרחבי המשמעות השונים המיוחסים לתיאטרון הקהילתי של הנשים , בעיקר מצד המשתתפות בו . הוא יכלול מספר מרחבי משמעות : האישי , הקבוצתי , הקהילתי והציבורי פוליטי . מושג "ההעצמה , " השגור כיום בשיח הנוגע לשינוי חברתי , יסייע לסכם את משמעותו של התיאטרון הקהילתי עבור הנשים — צופות ומשתתפות — הקשורות בו , ולא פחות מכך עבור המעגל הרחב יותר — ציבור הנשים בפרט , והחברה הישראלית בכלל . עבודה זו , בצורתה המוגמרת , בנויה כשיח בין קולות שונים : קולותיהן של הנשים המשתתפות במחקר עולה הן מתוך ההצגות שיצרו והן מתוך אמירות ישירות שהתייחסו לשאלות המחקר . קולי שלי , בצופה משתתפת , גם מתאר , מספר , מתבונן , מסביר ומפרש את הטקסטים והארועים . בנוסף מושמעים קולם של אנשים שצפו בהצגות או היו קשורים אליהן בדרך כלשהי ( הורים ובני משפחה אחרים , חברות קהילה , ( וקולות "מתועדים , " שעשויים לייצג את המרחב הציבורי הישראלי כמו ביקורת , עיתונות וכר . "תזמור" הקולות השונים מתאפשר בעזרת גופי הידע הנסקרים בקצרה בתחומים אליהם מתייחסת העבודה . כדי להקל את מלאכת הקריאה , וכדי ליצור הבחנה ברורה בין הקולות השונים , בחרתי לייצגם באופן טיפוגרפי שונה . ראוי להאיר מספר נקודות נוספות לגבי המרכיב האתנוגרפי של עבודה זו : האתנוגרפיה רואה את תפקידה בהבהרת המתרחש "במקומות אחרים , " קרובים ורחוקים , ובעיקר בחשיפת המצב הקיומי בהם , או , כמאמרו של גירץ , — בצמצום התמיהה , שמעוררות פעולות אנושיות בלתי מוכרות המושרשות בקרקע בלתי ידועה ( גירץ , . ( 1973 מחקר זה , המנסה לעמוד על אפיוניו ומשמעויותיו של תיאטרון נשים קהילתי , מתמקד בתופעה שאינה "רחוקה" כל עיקר , לא במובן התרבותי ובוודאי שלא במובן הגיאוגרפי . בהקשר זה נתקלתי באותן שאלות המעסיקות את החשיבה האתנוגרפית בעשורים האחרונים , מאז החלו חוקרים לעסוק בתופעות וקבוצות חברתיות הקרובות אליהם : מה מידת יכולתו של החוקר בתנאים אלה ליצור פרספקטיבה מספקת לשם התבוננות ? מה איכותו של מחקר המתבצע כאשר החוקר אינו מבלה עם נחקריו כל שעות היממה , כפי שהיה מקובל בעת שאנתרופולוגים ואתנוגרפים נדדו למחוזות רחוקים ? כיצד יש להתמודד עם בעיות אתיות הקשורות בשמירת הזכות לפרטיות , כאשר הנחקרים עשויים להיות מוכרים לקוראים ? ומה אם הנחקרים יתעניינו לקרוא את אשר נכתב עליהם ?

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help