sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הספר סוקר את עבודתן של קבוצות נשים שמתאימות להגדרה "תיאטרון קהילתי" ושפעלו , או עדיין פועלות , בישראל , משנות התשעים ואילך . במרכזו ניסיון לעמוד על משמעויותיה תוך התייחסות לשני היבטים מרכזיים — התוצר והתהליך . ההיבט הראשון — התוצר — עוסק במשמעותם של הטקסטים התיאטרוניים שהעלו קבוצות הנשים תוך בדיקת תוכנם , סגנונם , דרכי הצגתם ושפתם הוויזואלית . ההיבט השני — התהליך — מתמקד במשמעותה של עבודת היצירה בתיאטרון הקהילתי עבור הנשים היוצרות ועבור מעגלים אנושיים נוספים הנפגשים עמו : הקבוצה , הקהילה והחברה . נבחנות הזיקות ההדדיות בין שני היבטים אלה על רקע ההקשר החברתי וההיסטורי בו פועלות הקבוצות . לתופעה בה עוסק מחקר זה — תיאטרון קהילתי של נשים — היבטים חברתיים ואמנותיים . משום כך בחרתי בשילוב של שיטת המחקר האתנוגרפית , שהיא מתודה פרשנית שמנסה לחשוף את פשרם של ביטויים חברתיים , עם בדיקה טקסטואלית המתמקדת בלימוד הטקסטים התיאטרוניים של הקבוצות מהיבט חברתי . מאחר והטקסטים התיאטרוניים שיוצרות הנשים עוסקים , רובם ככולם , בהוויה הנשית ובמקומה של האשה בחברה , בחרתי להיעזר בנקודת מבט פמיניסטית — הן לצורך בחינת התכנים המעסיקים את הקבוצות , והן ללימוד ההיבטים השונים של תהליכי עבודתן . רפרטואר ההצגות שיתואר בהמשך מתבסס על מספר רב של קבוצות , שהן בעלות מאפיינים משותפים מחד וקווים ייחודיים מאידך . לכן נוצר צורך לבחור בין "מחקר רוחב" שיקיף את כל הקבוצות ב"מבט על , " לבין "מחקר עומק" שיתבונן מקרוב במספר מצומצם של קבוצות ויתייחס אל השאר כהקשר וכמקור להשוואה . מתוך רצון לבחון את התופעה מקרוב , בחרתי באפשרות השנייה . לצורך כך נערכו הקבוצות הנחקרות כאן במבנה המורכב משלושה מעגלים , שנתונים זה בתוך זה . במעגל המרכזי הוצבה קבוצת נשים אחת — הקבוצה הלסבית פמיניסטית "זו שואו . " קבוצה זו נחקרה מקרוב במשך שלוש שנים , והיא משמשת כמקרה מבחן ומושא ללימוד מפורט במיוחד . את המעגל האמצעי החובק אותה מרכיבות שלוש קבוצות : תיאטרון אסירות הפועל בכלא "נווה תרצה , " קבוצת תיאטרון שהוקמה במרכז לשלום המשפחה בהרצליה וחברות בה נשים שחוו אלימות במשפחה , וקבוצת נשים קשישות הפועלת במסגרת פעילות המתנ"ס "בני ברית" בשכונת יפו ג . ' קבוצות אלה נבדקות במבט קרוב , יחסית , באמצעות צפייה בהצגותיהן וריאיונות עם הבמאי / יות ועם השחקניות . בדיקה זו מרחיבה את ההתבוננות בתופעה תוך השוואתן לקבוצה שבמרכז המחקר . במעגל החיצוני נמצאות שאר הקבוצות , הנלמדות יותר "מרחוק" ומספקות נתונים נוספים לצורך הבנה כוללת לגבי תיאטרון הנשים הקהילתי .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help