sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

את המושגים שעולם הדיון הארכיטקטוני הקנה לי וניסיתי כמיטב יכולתי להגיע לתובנה לגבי המפגש הישיר , הבלתי אמצעי , התמים והאוהב עם מקומות — מה אני הווה כאן ועכשיו , במקום הזה שאני בתוכו ? אילו יחסים הוא פותח בפני ? הגילוי הראשון היה הסילוף והניכור של הפסיכולוגיה הסביבתית , שהנחת היסוד המוטעית שלה קובעת כי רווחת השוהה במקום תלויה במידת ההתאמה של המקום לסוג ה " פעילות " המתרחשת בעולם )( מקום . בהמשך אדרש בפירוט לנושא זה , אך כבר בתחילת הדרך גיליתי את השפעתה המסרסת של הפסיכולוגיה הסביבתית , ניתקתי עצמי ממנה ופניתי לפסיכולוגיה האקזיסטנציאלית / פנומנולוגיה . הפסיכולוגיה הסביבתית קיבלה עם השנים את הגושפנקה של "תקינות פוליטית , " ויצרה דיסציפלינה המעניקה פרופסורות לחבריה , ובאמצעות "שיתוף [ לכאורה ] של הציבור בתהליך התכנון , " מעניקה ליזמים ולפוליטיקאים את הלגיטימציה לפעילותם הכוחנית . האדריכלים , לעומת זאת , לא מצאו בתחום זה כל שימוש , והוא נותר עבורם בגדר אירוע חולף חסר חשיבות בתולדות הארכיטקטורה . תוך כדי האנליזה העצמית הגעתי להכרה שההנחה המוקדמת שלי כי ניכורם של מקומות נובע מאי התאמתם לאירועים האנושיים המתרחשים בהם , מוטעית מעיקרה . את הניכור יוצרים המרחב והחפצים כשלעצמם — האופן שבו הם הוצבו ועוצבו במעשה האדריכלי יוצר בינם לבין השוהים ביניהם ובתוכם יחסים של צמצום , ריחוק וסירוס . האשליה של קשר נסיבתי בין מקומות לאירועים האנושיים המתרחשים בהם , נובעת מכך שבכל המפגשים בתוך o > — cnpnxt ) b עם המרחב , חפצים , בני האדם , הצמחים ובעלי החיים — מתקיימים אותם יחסים של קבלה ונתינה , שליטה וקבלת מרות , עוצמה וחולשה , שפע וצמצום . יחסי השליטה עם החפצים והמרחב , לדוגמא , מחזקים או מאזנים את היחסים עם בני אדם אחרים החולקים אתנו עולם x מקום , אך מערכת היחסים האחת אינה הסיבה או התוצאה של השנייה . תהליך ההבנה העצמית עזר לי לא רק לפתח תיאוריה של יחסי אדם-מקום , אלא גס אפשר לי לגלות את טבעו של המקום הנכון בשבילי — מקום שהאיזון שהוא מקיים בין בקרה לעצמאות , בין הזנה לצחיחות , מאפשר לי לחיות חיים יותר מלאים . הבנת המפגש [ אני-אתה ] הישיר , התמים והטרוםהגותי עם מקומות הוא הכרחי לצורך גילוי המקום הנכון עבור יחיד , זוג או קבוצה . כדי לקיים אותו ולהבהיר את התנאים המרחביים של המקום שבו הם יכולים לממש את מלוא הפוטנציאל הקיומי שלהם , ולחיות חיים מלאים יותר , פיתחתי את התהליך [ אני-מקום . [ התהליך חושף את הרכיבים של המקום שהם משמעותיים ליחיד , לזוג או לקבוצה , ואת האיזון הייחודי של בקרה ועצמאות , והזנה וצחיחות , שיאפשר להם לחיות חיים מלאים . התהליך מבהיר את היחסים שהם מבקשים לכונן עם מקום כלשהו , כחלק ממכלול יחסיהם עם אותו עולם )( מקום — עם העצמים , בני האדם , הצמחים ובעלי החיים הכלולים בו . השאלה המרכזית שהעסיקה ומעסיקה אותי היא כיצד אנחנו חווים את נוכחותם המרחבית של מקומות וכיצד ניתן להפוך את המפגש עמם למציאותי ופורה . תרפיה של מקומות , והמודעות והתובנה ההכרחיים כשלב מקדים לכל שינוי והחלמה . האמירות בספר זה מבוססות על תובנה שרכשתי במשך השנים באנליזה עצמית ובעבודות העיצוב , הייעוץ וההוראה שבהן אני עוסק . כדי להחזיר לעצמנו את התובנה לגבי היחסים הישירים , התמימים והטרום-הגותיים עם מקומות עלינו , כדברי הוסרל " , לחזור לדברים עצמם . " במקרה שלנו , "הדבר עצמו " הוא המפגש המתרחש כאן ועכשיו עם מקום כלשהו . כדי לאייר מפגש כזה ולבחון את ההיבטים המנוכרים שלו , בחרתי במקום שבו עבדתי בשנים האחרונות - חדר 522 בקומה החמישית של בניין סגו בטכניון ( איור . ( 1 . 03 החלון הדרומי הוא אחד המשתתפים הקבועים בחדר . הוא מארח לי חברה שעות על גבי שעות , ובכל אחת מהן הוא מצמצם במשהו את חיי .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help