sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כך הנשים היו ביתי . כמו מיסטר מוזס , בעליהן של מספר מוניות שירות שפגשתי בדרום אפריקה , שהחזיק בכפר ליד יוהנסבורג ארבעה בתים ובכל בית אישה . זה בצד זה , בתוך מתחם של בתים וחצרות ועצי פפאיה וילדים , ועל כולן שלטה אמו שגם לה היה בית משלה . כשמיסטר מוזס היה חוזר לכפר הוא היה גר אצל אחת מנשותיו , וכולן היו שלו , אך לא היה לו בית — רק בעומק אחת החצרות הייתה חלקה שבה נהג לזבוח ולהתפלל לאבותיו , ורק לו בלבד מותר היה לדרוך שם , ואני מניח ששם היה בבית , אבל לא שאלתי אותו . כעבור ארבעים שנה , באמצע חיי , כשחזרתי לבקר את בית ילדותי , ישבתי בתוך השער של מבצר כנסיית גוליה והתבוננתי אל עומק מה שתומס מאן קרא לו "באר ההיסטוריה " ( מאן , — ( 1988 אל הבית והחצר שלידו , ודמיינתי שמאחורי הגדר שהפרידה בין החצר לסמטת הארמנים נשקף אלי השביס של סבתא , והילוכו האיתן , הכפוף מעט מכאבי מותנית , של סבא . הדמעות שעלו מתוכי באותו רגע קוננו עליהם ועל החצר ועל עץ האגוז שנשתל ביום שבו נולדתי , ועומד בה עד היום , ענק ופורה . וגם על אור הקיץ הרוחש זמזום חרקים וריח הלוחות של עץ לח שזה אך הוקצע , אשר מילאו את מרחב זיכרוני . בשנים שבאו אחר כך לא הייתי מסוגל ליצור לעצמי את המקום הנכון לי , את המקום שבו אוכל להרגיש נינוח ולמצות את מלוא האפשרויות שמקומות פותחים . את חרדותיי ואהבתי מיקדתי בחיבוקם של מקומות , וכנראה שמשום כך ויתרתי על תכניותיי לעסוק בציור , ובחרתי ללמוד אדריכלות . לפני כשלושים שנה , בערב קיץ חם , כשש שנים אחרי סיום לימודי בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון , ישבתי עם ידידי המנוח דן אבן אור ליד אחד השולחנות שבית קפה תלאביבי הוציא אל המדרכה . דיברנו , כהרגלנו , על ארכיטקטורה . שנינו היינו צעירים , אדריכלים , ומאוהבים במקצוע שלנו . היה לי משרד קטן בקומת קרקע , קבורה למחצה , ברחוב רמברנדט בתל-אביב . היו מאחורי כבר מספר עבודות , חלק מהן בוצעו . אהבתי את עבודתי , אך התחלתי להרגיש בעשייתי ובעולם הדיון הארכיטקטוני , הן אצל אנשי מקצוע והן בקרב הדיוטות , בחסרונה של תובנה לגבי התנאים המרחביים היוצרים נינוחות — היוצרים מקומות שהם נכונים בשבילי ובשביל הלקוחות שלי , מקומות המחבקים במידה אך גם מאפשרים מידה של חופש לא מאיים . לימודיי בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון העניקו לי הכשרה מקצועית , אך המשמעות הקיומית של מקומות לא עלתה כלל לדיון . היא נותרה בלתי מדוברת וכפי שאבהיר בהמשך , גם מנוכרת . הגעתי למסקנה שבדומה לתיקון עולמם הפגום של היחיד והחברה , גם תיקונו של עולם הדיון האדריכלי דורש תהליך של מודעות ושיקום . מצאתי עצמי עוסק יותר ויותר בחשיבה ובכתיבה על חידת הנוכחות של מקומות . במהלך כל אותו ערב האזין דן לשטף ההשגות , התלונות וההנחות שלי , ואחר כך , מתוך אותו צירוף שאפיין אותו , של חוש הומור מעודן והבחנה מפוקחת , הפטיר : "סע למקום רחוק וקריר וחשוב על זה קצת " . וכך עשיתי . סגרתי את משרד האדריכלים שלי , ובעזרת מלגה של המועצה הבריטית נסעתי לסקוטלנד , לעבוד על דוקטורט שעסק במשמעות הנוכחות המרחבית של מקומות . המחלקה לארכיטקטורה של אוניברסיטת סטרתקלייד בגלזגו , הייתה אז בין המובילות בעולם בתחום המחקר האדריכלי . בראש המחלקה עמד תום מרכוס , אדם בעל סקרנות אינטלקטואלית , להט מוסרי ויכולת להנהיג ולהלהיב . המנחה שלי היה הפסיכולוג דייויד קנטר , מחלוצי הפסיכולוגיה הסביבתית , והוא הדריך אותי בתחום החקירה הפסיכולוגית האמפירית , אך את רוב הזמן הקדשתי לאנליזה עצמית , בניסיון להבין את ההתנסות שלי בנוכחותם המרחבית של מקומות . תוך כדי כך קרעתי מעלי את כותונת הכפייה הכוחנית של עולם הדיון הארכיטקטוני המסורתי , וגיליתי את הפילוסופיה והפסיכולוגיה האקזיסטנציאלית / פנומנולוגית . לבד , בחדר שחלונותיו הצרים השקיפו אל הגגות המושלגים של גלזגו , שקעתי במשך שנה בתהליך של הבנה עצמית : השרתי מעלי אט אט

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help