sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

נסעו לאטן ללא יעד , עד שנוסעיהן גססו מצמא ומחנק . יהודים נשחטו במשחטה העירונית הכשרה , וגוויותיהם נתלו על אנקולים . חיילי אס . אס . פטרלו בצמדים , כשסהר מתכת שעליו הוטבעו גולגולת ועצמות מצולבות , תלוי בשרשרת ברזל על צווארם . מול הבית , מעבר לחשמליות החולפות , עמדה חומת כנסייה עתיקה ומבוצרת — מגדל גוליה ובו שער גבוה מקומר . מבעד לסורגיו נגלתה כנסייה שקירותיה הלבנים מגולפים וכיפתה מוזהבת . הייתי מטפס על שלבי העץ החלקים מטחב של גדר החצר , מתבונן בשער ובכיפת הזהב שמאחוריו ומדמיין עצמי נכנס לאחד האיורים הצבעוניים בספרי האגדות שאמא הקריאה לי בקולה השליו . תחום מוזהב של קסם בתוך מרחב אימה לבן . השער בקצה החצר הקדמית היה מחולק לשניים . שער צר לבאי הבית , ושער רחב לעגלות הרתומות לצמדי שוורים , שהביאו את הענבים לדריכה ואת השזיפים שמהם נהגו סבתא וכלותיה לרקוח ריבה בחצר האחורית . את המלאכה הזו היו מבצעות ברוב טקס , בקדירה שחורה ועבת כרס שהוצבה על אש פתוחה , אשר הוזנה בכפיסי עץ שנותרו בבית המלאכה לחביות של סבא . בצדי החצר הקדמית ניצבו עץ האגוז , סככת גפן ומקלחת קיץ פתוחה . מולם עמד הבית , מפנה לחצר את המדרגות המעטות העולות אליו ואת החלונות של המבואה הרחבה , החדר הקדמי שפנה לרחוב , והמטבח שבו גם אכלנו . הקירות בצדו האחר של הבית היו אטומים . בחצר האחורית היו תמיד לוחות של חביות בשלבים שונים של ייצור , ולקראת עונת הבציר עמדו שם חביות מוגמרות , שחלקן היו גדולות מספיק כדי שאכנס לתוכן . מרזב ניתב מי גשם אל חבית קטנה , וחרקים זעירים שחו בתוכה והתעופפו סביבה . הייתי מתבונן בהם בפליאה עד שהיו מפחידים או עוקצים אותי . תרנגולות ניקרו בין לוחות העץ ושלפו תולעים מתפתלות , עבות , מן האדמה הלחה . סבי היה מתהלך רכון בחולצה ומותנית פרופה , מחפש מסמרים ישנים , אוסף אותם באצבעות אומן שעורן שזוף וציפורניהן סדוקות ומיישר אותם בבית המלאכה על קורנס ישן , במכות פטיש מדויקות שלא החטיאו אף פעם . הבית היה מפתה . המרחב היה רצחני . חמדתי את האפלולית החושנית של הבית אך סלדתי ממנה כמו ממים עכורים עומדים . נמשכתי אל המרחב והדברים הקסומים הממתינים בו , אך אימתו שרתה עלי . החצר הייתה התווך . לכאן נמלטתי מפיתוייו האסורים של הבית ומאימת הסירוס של העולם החיצון . זה היה תחום מוגדר היטב , עשיר , דורש טוב ונקי מסייגים . בין החפצים והצמחים , מתחת לשמים הפתוחים , חשתי עצמי עשיר ונינוח . וכך זה נשאר . הקסם החושני של בתים וחדרים שהופך לאחר זמן לתחושת מחנק וריקבון . הגעגועים למרחב הפתוח המטיל אימה אך גם מבטיח מרחוק , מבעד לחומות ושערים , את השד המושלם של הכיפה המוזהבת . בין המערה האפלה , הלוחשת , רוחשת הפיתויים והעדנה , לבין המרחב הריק שבקצהו מכונות ירייה ובתוכו כיפת זהב , ניצבה החצר — על הסף , ללא התחייבות , עשירה בדברים אך ללא סכנה של היבלעות או השמדה . הבית והמרחב נטבעו במשמעות הראשונית של מפגש הילדות . לא הצלחתי לחוות אותם באופן מציאותי , בהקשר המשתנה של מקומות שונים - של החדר הזה , הבית הזה , השדה הזה , שמידת האינטימיות ואיכות האינטימיות , מידת החשיפה ואיכות החשיפה , משתנים בהם וגם תפקידי משתנה בהם . מציאותי להרגיש חנוק לאחר שהייה מרובת שעות בחדר אפוף עשן , לאחר מריבת אוהבים או לאחר עבודה כפויה ומאומצת . מציאותי להרגיש חשוף ומאוים בשדה קרב או כאשר אתה חולה ונטול אמצעים בארץ זרה . אך לא מציאותי להרגיש חנוק כפי שהרגשתי בחדר שבו שכבתי זה עתה עם אישה שאהבתי או להרגיש מאוים בשדה תעופה זר כשבכיסי המחאות נוסעים ואני דובר את שפת המקומיים . יכולתי לעבוד רק בסביבתם של מרחבים פתוחים : בבתי קפה , בתוך מכונית , בחניה בצד הדרך . במקומות אקראיים , על פיסות נייר מזדמנות . הייתי בתנועה מתמדת , לא מציאותית , סמלית . תנועה שהחליפה את החדירה המציאותית ,

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help