sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ואוהבת , בה מדי בוקר היה מונח על השולחן עיתון על המשמר ובראשו התנוססה הסיסמה "לסוציאליזם , לשוויון ולאחווה עמים . " היו אלה שנות החמישים , ואנחנו היינו חלק מציבור שהאמין שעם התגשמות החלום המדיני של הציונות התגשמו גם כל שאר התקוות . חשנו שאנו חיים בחברה שהיסוד השוויוני כבר הושג בה וכל שנותר , לעמוד על המשמר ולתקן תיקונים כאלה ואחרים . שוויון הנשים נתפש כעניין חברתי שבא על פתרונו כתוצאה ממאבקיהן או מעצם קיומן של החלוצות הפועלות . לא היה נרטיב אחר . אף אחד לא קלקל את הסיפור . לאחר שהצטרפתי לקבוצה פמיניסטית להעלאת התודעה החלו פני הדברים להראות אחרת , ועל כך אני חבה תודה לחברתי משנים רבות , נעמי נמרוד . נעמי וחברות אחרות , הפמיניסטיות "החדשות" שהתחילו לפעול בשנות השבעים , גילו סיפור אחר . הן הוכיחו שלא קיים שוויון לנשים בישראל ושהמאבק על זכויות הנשים הוא רק בראשיתו . בעקבותיהן יצאו גם חוקרות באקדמיה , שהראו ששוויון הנשים בישראל אינו אלא מיתוס . על פמיניסטיות אלה ועל מעשיהן רציתי לכתוב , כדי לתעד את פעילותן ולפתוח בפני הציבור פרק חשוב ונעלם במאבקן של הנשים לחברה שוויונית . כאשר יצאתי לדרך נוכחתי לדעת שאותן נשים גילו את המאבק הפמיניסטי הראשון ביישוב היהודי בארץ , המאבק למען זכות הבחירה לנשים וראו עצמן ממשיכות דרכן של הנשים הללו . הישג זה נשכח כשם שנשכחה הפעילות הפמיניסטית של שנות השבעים . שני המאבקים הללו , לדעתי , אינם אלא ציוני דרך במאבק אחד ארוך לשינוי פני החברה , מאבק שעדיין לא נגמר . הסיפור הזה מרוכז כולו בנשים היהודיות בישראל , מרביתן אשכנזיות . משום שאני מודעת היטב לבעיות העולות מכתיבה המרוכזת כולה בקבוצה ההגמונית אני חשה צורך לנמק זאת . קודם כל , השוני הלאומי / אתני בין הנשים לא עמד על סדר יומן של הנשים הללו בתקופות בהן דן הספר . בנוסף , למרות שכבר בשנות העשרים , ועל אחת כמה וכמה בשנים האחרונות , הוקמו ארגוני נשים פלסטיניות והיתה פעילות פמיניסטית בקרב הנשים הערביות בארץ , אינני יכולה לכלול את סיפור מאבקיהן במסגרת הספר הזה . כך גם באשר לפעילותן של נשים מזרחיות בקהילות המוצא שלהן ובארץ . מציאות החיים של נשים מזרחיות ושל נשים פלסטיניות לאורך ההיסטוריה ופעילותן זוכה בשנים האחרונות לתיעוד ולכתיבה רבה . בנוסף , בספר זה נפקד גם מקומן של נשים רבות שפעלו בקבוצות נשים במסגרת הקהילות שלהן , כמו גם נשים וקבוצות נוספות שפעלו במסגרת הקהילה הפמיניסטית . כל כתיבה הינה בסופו של דבר תהליך אישי של איסוף , מיון ובחירה . אני מקווה שספר זה יתרום את חלקו להרחבת הסיפור על פעילותן של נשים ויהיה אחד מני רבים שיעסקו בהיסטוריה של נשים ובמעשיהן . הספר בא לעולם בזכות הקהילה הפמיניסטית שבקרבה אני חיה ופועלת . אני מודה לכל חברותי וחברי על האומץ להקים קהילות אלו ולהתמיד

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help