sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

באירופה מאז המאה הי"ט , הנה הגישה ההלכתית המסורתית האותנטית , בה"א הידיעה . אולם , חוש הביקורת שלנו עשוי לעוררנו לתמוה : האומנם הכרחי הדבר , שכל חכם הלכה הנפגש עם תמורות המודרנה יאמץ גישה מעין זאת ? ואולי אין כאן תגובה אימננטית הכרחית של תורת ישראל , אלא יוזמה אסטרטגית מסוימת שהגיונה הפנימי קשור בטבורו להקשר חברתי דתי ספציפי ? התיתכן התייחסות אחרת של חכמי הלכה לתמורות המציאות , שאינה מושתתת על מגננה והסתגרות ? ספר זה מכוון להעשיר את הדיון בשאלות אלו ובמשתמע מהן , על ידי עיון בדרכם של חכמי ישראל שפעלו במאה וחמישים השנים האחרונות בהקשר חברתי דתי היסטורי שונה מזה של חכמי אירופה . כוונתי לחכמי ישראל שבמזרח התיכון . כרקע להבנת הקשר זה , נציג כמה נתונים על אודות קהילות ישראל במזרח התיכון , בפרק הזמן הנידון . יהודי המזרח התיכון בתמורות הזמן יהודי המזרח התיכון נחשפו להשפעות מודרניות לא יאוחר מן העשור הרביעי של המאה התשע עשרה : בשנת 1831 כבשה מצרים את ארץ ישראל ואת סוריה , וכעבור זמן לא רב העניקה שוויון זכויות משפטי לתושביהן הלא מוסלמים ; בשנת 1839 נקטה גם האימפריה העת'מאנית צעד דומה , עם פרסום הצהרת ח'ט י שריף גלח'אנה . לצד התגברות הדרגתית של השפעה אירופאית כללית בארצות מגוריהם , הושפעו יהודי ארצות אלו גם על ידי גורם אירופאי נוסף : יהודי אירופה המערבית , אשר התגייסו לשיפור מצב אחיהם ה"מםכנים" שבארצות האסלאם , ולשם כך הקימו ארגונים יהודיים מקיפים כגון "כל ישראל חברים . " לצד התערבות פוליטית להצלת יהודים משרירות לב שלטונית ומניצול , הקימו יהודי אירופה גם בתי ספר רבים , שמטרתם הענקת חינוך מודרני אירופאי לילדים ולילדות היהודים כארצות האסלאם . זאת , החל משנת 1840 בקהיר , משנת 1853 בירושלים , ומשנת 1862 ואילך באמצעות ארגון כי"ח בארצות רבות . ההשפעה האירופית ונוכחותם של אירופאים רבים ( ובכללם יהודים ) שפעלו בארצות האימפריה העת'מאנית בחסות הקאפיטולאציות , תרמו לכך שהממשלות המקומיות יזמו תיקונים ושינויים בסדרי הממשל והמשפט "בהשראה אירופית , " על מנת להגביר את יכולת העמידה שלהן בנסיבות החרשות שנוצרו . טכנולוגיות אירופאיות מגוונות בתחומי התחבורה , התקשורת , הייצור התעשייתי , החקלאות , הבינוי , תכנון הערים ועור , חדרו אף הן לארצות אלה , והשפעתן ניכרה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help