sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תסתגר במודע בפני ( ומפני ) השפעות הזמן , ובניה יהיו "מסוגרים חדר בתוך 7 חדר בהיחבא . " האסטרטגיה הזאת מאופיינת על ידי החת"ם סופר ( שם ) כהתנהגות "כאשר נהגנו מאז מעולם מימי משה רבינו עליו השלום עד עתה . " כאן משתמש החת"ם סופר ברטוריקה האופיינית גם למנהיגים אחרים של האורתודוקסיה , שהצהירו שאין הם אלא נוצרי אורחות החיים ותפיסת העולם של היהדות הקדם מודרנית . ואולם , הצהרות אלה אינן תואמות לנתונים ההיסטוריים החברתיים . כותב יעקב דוח ו הטענה של האורתודוקסים כי אינם אלא שומרי היהדות הטהורה שמכבר הימים - הנה פיקציה . למעשה , האורתודוקסיה היתה דרך של התעמתות עם מגמות " סוטות , " ושל תגובה לאותם הגירויים ממש אשר הצמיחו מגמות אלו - אמנם , 7 א מתוך מאמץ מודע להתכחש למניעים "חיצונים" שכאלה . להשקפת עולם זאת היו השלכות חריפות על מרחב שיקול הדעת שניתן לפוסק ההלכה . 8 על פי כלליה הקלאסיים של מערכת ההלכה , אין "תקדים מחייב . " אין זאת אומרת שהפוסק ידון בכל שאלה הבאה לפניו תוך התעלמות מן המקובל והנהוג , ואולם , בשורה התחתונה , הוא רשאי להכריע תוך התחשבות הן בהבנתו שלו את מקורות ההלכה , והן תוך התחשבות בנסיבות ובהקשרים המייחדים את המקרה שבו הוא דן , יחסית לעבר : "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות . " אלא שהשקפת העולם הנזכרת לעיל , שלפיה " החדש אסור מן התורה , " הובילה גם לתפיסה שלפיה נאמנות לתורת ישראל משמעה כבילת ידיהם של חכמי ההלכה מלפסוק בניגוד למה שהיה מקובל בעבר . דוגמא לכך נמצא בדברים של הרב שמואל יצחק שור , הכותב : אשר דרשתם , אם רשאי לשנות דבר מהש"ע לפי רוח העת - בודאי ל"מ [ לא מבעיא = אין שאלה לגבי ] את אשר נפסק בשו"ע עפ"י הלכה , מי פתי יסור הנה להגיד שמותר לשנות . רק , אפילו מה שנפסק עפ"י המנהג - ח"ו לשנות אפילו קוצו של יו"ד ... ואם ימצאו איזה כופרים האומרים כן , "דעת שוטים אינו דעת . " מסתבר שקשיחות עקרונית זאת מהווה רקע לתיאורו המפורסם של ביאליק : להלכה - פנים זועפות ... [ היא ] קפדנית , מחמרת , קשה כברזל - מדת הדין ... גוזרת גזירה ואינה נותנתה לשיעורים : הן שלה הן , ולאו שלה לאו ... אדיקות מאובנת , חובה , שעבוד ... רווחת הדעה כי גישה זאת , המאפיינת את מרבית שלומי אמוני ישראל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help