sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ההווה עם אורחות החיים של בני הדורות הקודמים . זאת למרות שכל תרבות וכל קיום חברתי אפשריים רק הודות לכך שיש בהם אלמנטים 4 עמוקים ומהותיים של מסורת ורציפות עם העבר . בתקופה המודרנית גוברת ביותר המודעות ל"חדש" כמאפיין מרכזי של הקיום האנושי , ובהתאמה מתחזקת תודעת הפער והשוני בין אורחות חיינו ודפוסי קיומנו בהווה לבין אלה של העבר . תודעה זאת מחזקת את המודעות ההיסטורית של בני ההווה , ומודעות היסטורית זאת שבה ומערערת עוד יותר את תחושת הזיקה ה"מובנת מאליה" שבין ההוויה של אבותינו להווייתנו אנו . המודעות לתהליכי התמורה המואצים ורחבי החזית והמשבר בתודעת הרציפות עם המציאות המסורתית יוצרים אתגרים חסרי תקדים בעבור יהודים בהווה המבקשים לחיות על פי תורת ישראל . ביתר שאת נכונה קביעה זאת לגבי חכמי התורה שבדורותינו , האמורים להגדיר ולנסח במציאות ההווה את נורמות ההתנהגות שתורת ישראל מצפה למילוין . כפי שאמרנו , גם בעבר היו שינויים במציאות החיים , שבהתייחס אליהם פסקו חכמים באופן ששינה למעשה את נורמות ההלכה . אולם בעבר יכלו שינויים נורמטיוויים אלו להיקלט בהבלעה , והן "בטלו בשישים" בים ההלכה היציב והרגוע יחסית . כיום , ריבוי התמורות מחייב לכאורה הגברה תואמת של עדכון נורמטיווי , אולם רמה גבוהה כזאת של עדכון נורמטיווי אינה יכולה להיקלט לאט ומבלי משים , כפי שנקלטו תמורות הלכתיות בעבר . כיוצא בכך גם באשר לאפשרות של השבת המיתאם בין אורח החיים היהודי לבין מציאות החיים באמצעות מנגנון המנהג . מודעותנו ההיסטורית , ומיקוד תשומת לבנו במימד של "החדש , " מקשים עלינו להתעלם מכך שהתנהגויות מסוימות הן בגדר מנהגים "מחודשים ; " משום כך קשה להתנהגויות חדשות לזכות אצלנו לאותה מידה של כשרות ותוקף שלה היו 6 זוכים בטבעיות רבה אילו נוצרו בקהילה יהודית קדם מודרנית . בנוסף לכל האמור , תהליכי המודרניזציה נכרכו עם תופעות של השכלה ושל חילון , שחלק מן המעורבים בהן נקטו עמדות אנטי מסורתיות ואנטי דתיות עקרוניות . לא קל היה לחכמי ישראל להבדיל בין הרצון לשלול עמדות אלו לבין הצורך להגיב לתמורות המודרניות בצורה עניינית , לגופן . אדרבה : גדול היה הפיתוי לקשר בין הדברים ולראות זיקה אינטגרלית בין המציאות המודרנית לבין ההשקפות קוראות התיגר והמאיימות של "פורקי העול . " חלק מגדולי ישראל נענו לפיתוי זה וגיבשו השקפת עולם המזהה נאמנות לתורה עם נאמנות לנורמות ולדפוסי החיים שאיפיינו את הקהילה היהודית לפני פרוץ המודרנה . השקפה זאת סוכמה בסיסמה "החדש אסור מן התורה , " ולפי דעת מחולליה ניתן לממשה רק בתנאי שהחברה היהודית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help