sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא על מסורת ותמורה בהלכה קשה מאוד להעלות על הדעת חברה אנושית שבמשך שנים ודורות אין בה שינויים ותמורות . ואמנם , שינויים כאלה היו גם בימי קדם ובחברות קדם מודרניות , ולעתים היו אלו שינויים חדים וחריפים ; דוגמא מובהקת לכך , מתולדות עמנו , היא חורבן בית שני . אולם לאורך ההיסטוריה האנושית היו רוב התמורות הדרגתיות , וניתן היה לקיים בקלות יחסית את הדימוי של " אין חדש תחת השמש . " כך היה גם בעולמה של ההלכה . אמנם , גם בלא שינויים חברתיים היסטוריים כלשהם הייתה צפויה תמורה מסוימת בהלכה , כתוצאה מן הפעילות האינטלקטואלית של חכמי התורה : "אין בית מדרש בלא חידוש . " אולם מעבר לתמורות שמקורן בפרשנות ובחשיבה הדתית כשדות יצירה אוטונומיים , ההלכה קשורה בטבורה למציאות החיים הממשיים ול"שפה 1 הטבעית" של החברה והדור . גם בתקופות קדם מודרניות ניכרו תמורות הלכתיות שמקורן בהיענותם של חכמי ההלכה למתבקש מן השינויים החברתיים והכלכליים ; אלא שכמו מתינותן של התמורות החברתיות , כך גם מתינותן והדרגתיותן של התמורות ההלכתיות . דרך נוספת , בה נשמרו הקירבה והמתאם בין אורח החיים היהודי לבין המציאות החברתית ההיסטורית , הייתה באמצעות ה"מנהג . " אנו רגילים לחשוב על המנהג כמימד משמר וסטאטי בתרבות הדתית , אולם מנהגים רבים החלו , למעשה , כחידושים - התנהגויות ומעשים שנולדו לא מתוך עיון בספרות ההלכה , ושהפכו בהדרגה ל"מובנים מאליהם . " בזיהוי התנהגויות אלו כבעלות תוקף נורמטיווי יש משום הכרה במקור של 2 יצירתיות דתית בעולמה של היהדות . עם זאת , הקניית תוקף לחידושים אלה מותנה , במידה רבה , בהתקבלותם "אגב אורחא" ובהעלמה מסוימת ; רק לאחר שנים של קליטה והפנמה "בלי משים" הופך מנהג לכשר ומקובל . נראה איפוא כי התנהגות דתית חדשה תוכל להתקבל וליהפך למנהג בעיקר במציאות חברתית שבה המודעות לתמורה הנה מועטה , ושתודעת הרציפות 3 ה"חלקה" והמובנת מאליה עם העבר הנה חזקה וברורה . תמורות העת החדשה הנן שונות מאלו של העבר , הן בתכיפותן והן בחזית הרחבה שבה הן מתרחשות . עקב כך נוצרים במהירות יחסית פערים הולכים ומתרחבים בין דפוסי החיים של העבר לבין אלה של ההווה . יתר על כן , ואולי חשוב יותר לדיוננו הנוכחי : תמורות אלו מערערות לא רק את הרציפות עם דפוסי החיים של העבר , אלא את תודעת הרציפות של בני

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help