sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה איגרותיו ומאמריו של הרב שלמה בכור חוצץ 1843 ) ( 1892 שהתפרסמו בעיתונות העברית באירופה , בארץ ישראל , בעיראק ובמזרח הרחוק , מעידים על חשיבותה של השפה העברית שהיוותה , מצד אחד , חיץ תרבותי ורוחני בין היהודים לגויים , ומצד שני , הייתה גורם מלכד ומאחד בין יהדות בבל ליהדות התפוצות בענייני דת , חילופי מידע וסיוע נגד הצוררים מבית ומחוץ . על כן , ספר זה פתח צוהר חדש וחשוב , וערוץ חדש לגבי הקשר הרוחני , התרבותי והדתי בין יהודי בבל ליהודים בארצות אחרות , שהתקיים באמצעות השפה העברית והעיתונות העברית , והוא מוסיף ידע רב לגבי ערוץ זה , שהיה נעלם מעיני החוקרים עד כה . הדבר מוכיח שהחילוניות בחיי התרבות של יהודי עיראק החלה עם חורבנה של האימפריה העותומנית , שנתנה חופש דתי למיעוטים הדתיים וכינונם של משטרים לאומניים ערבים , שכפו את הלאומיות הערבית על כל המיעוטים במזרח התיכון . רק מעטים מבין חוקרי יהדות בבל בזמן החדש , ובראשם ד"ר אברהם בךיעקב , שמו לב לחשיבות העיתונות העברית באירופה בחיי התרבות בעיראק . רוב החוקרים ראו בחברת כי"ח את הקשר הדומינאנטי או היחיד בין יהודי עיראק לאירופה . הם העלו על נס את הקשר שהיה ליהודי בבל עם חברת כי"ח בפריז וההשפעה הגדולה של מורי החברה הזו , שבאו מצרפת וממחוזות האימפריה העותומנית . ספרו של פרופ' חקק מגלה לנו , שהקשר של רבני בבל עם העיתונות העברית בתפוצות היה לא פחות חשוב . מתברר לנו כעת , שרבני בבל פרסמו בעיתונות העברית שיצאה באירופה ובמזרח הרחוק שידים ומאמרים חילוניים ודתיים ( ראה את ספרו של פרופ' לב חקק "ניצני היצירה העברית החדשה בבבל" על הספרות החילונית של יהודי בבל , מרכז מורשת יהדות בבל , ( 2004 ושאלות ותשובות , היו מנויים עליה , קראו אותה ואימצו את רעיונותיה , ומילאו אף הם תפקיד חשוב ביותר בהפצת רעיונות ההשכלה בעיראק . מקריאת איגרות רשב"ח מסתבר , שרעיונות ההשכלה נתמכו בלב חם , תוך הדגשת חשיבות האמונה , ומתגלה לפנינו עולם אינטלקטואלי אינטנסיבי של חכם יהודי מן המזרח , שהיה בעל לב חם ופתוח לתרבות המערב ובעל מערכת חשיבה מורכבת . המחקר במבוא לספר והמאמרים של רשב"ח , שליקט פרופ' לב חקק בספר זה , מדגישים בפעם הראשונה את מרכזיות העיתונות העברית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help