sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מערערת את ההערכה הנוצרית שהכוחות המניעים את האדם , דרכיו , נטיותיו , שאיפותיו , במציאותו הטבעית , הם בבחינת חטא או שהתחום הארצי זקוק למעשה הגואל והמקדש של הכנסיה . החילוניות המשתחררת דורשת , איפוא , הסכמה מסוג אחר לפעילות הטבעית , לא בבחינת רע הכרחי כי אם בבחינת טוב לגופו . היא דורשת הכרה בערך של היכולת להבדיל בעצמו בין אמת לשקר ולצבור דעת מועילה , היכולת להבחין בין טוב לרע ולקבוע נורמות של מוסר ומשפט , היכולת ליצור יצירה חומרית ורוחנית המעשירה מבפנים את ההוויה האנושית ומרחיבה אותה . אם ההשקפה הדתית כנסייתית נטתה להגביל מיני יכולת טבעיים אלה כביטויים מסוכנים של היצר והחטא , הרי ההשקפה החילונית מבליטה אותם כערכים חיוביים . ומכאן תוצאה ברורה : השאיפה להרחבה מתמדת של היצירה האנושית , סילוק הגבולות וההגבלות עד כדי העלאתה של עמדה נגדית לזו של הכנסיה : האדם ראוי לו להיות ריבוני בהפעלת כוחותיו , ראוי לו לשלוט בעצמו וביקום . בקצוותיה מגעת שאיפה זו לידי כפירה נמרצת בדת הנוצרית , או בכל דת , ואפילו לידי האלהה עצמית של האדם . בזרמים מסויימים של ההגות האירופית נמצא את הטענה שהאדם הוא שיצר את מושג האלוהות כישות חיצונית לו , ועתה התעלתה הבנתו והוא מזהה את היש האמיתי שבדמותו ובצלמו עיצב את מושג האלוהות : הוא עצמו , או תבונתו . אך ראוי לשוב ולהדגיש , כי השקפות כאלה אינן נגזרות בהכרח מן העמדה החילונית . יתר על כן , בראשית תהליך החילון היו נושאיו ולוחמיו אישים דתיים . ערעור התקפות של האמונה וסמליה - זו היתה אחת התוצאות האפשריות , בייחוד נוכח התעקשות הכנםיה להחזיק בשלטונה . אולם גם בשלבים מאוחרים נשאר חלק ניכר מן החברה האירופית החילונית דתי נוצרי , ועד היום חדורה התרבות האירופית החילונית יסודות של אתוס נוצרי . זוהי עובדה שיש לה השפעה רבה על גורלו של עם ישראל ועל צורת התמודדותו עם התרבות החילונית .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help