sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שגם הם יכלו לבצר לעצמם "דיסציפלינה '' משלהם , ולדחות התערבות של סמכות חיצונית , בין פוליטית ובין מדעית פילוסופית . גישה זו התובעת באורח עקבי את העצמאות של כל דיסציפלינה , לרבות " הדיסציפלינה" של האמונה , היא שאנו מכנים כאן באופן הכללי ביותר בשם "חילוניות . '' ועוד נחזור ללבן סוגיה זו ביתר פירוט להלן . ברור מכאן , כי לפנינו מגוון רחב של תהליכים , שלכל אחד מהם היסטוריה משלו . גם מבחינת השפעתם על מצבו של עם ישראל כלפי חוץ וכלפי פנים אין להשוותם באורח מיכני . מהם שעוררו סכנות חמורות , ומהם שעוררו תקוות גדולות . מהם שהציבו אתגר קשה לקיום אורח חיים של תורה ומצוות , מהם שחזקו את מקיימיו . עם זאת יש הקבלה בין התהליכים הללו , ועד כמה שנקבעו לפי הכוונה רצונית רעיונית של מנהיגות ושל תנועות צבוריות מאורגנות , הם היוו ביטוי , או דחיפה , לגיבוש מגוון חדש של השקפות עולם . בהצטרפותם יצרו תהליכים אלה רגישויות , הערכות , נטיות ושאיפות שונות במידה קיצונית מאלה שאיפיינו את התקופה שקדמה להם . וניתן לומר : חוויית התמורה כשלעצמה , בהיקפה הכולי , בדרגת עוצמתה הנמרצת ובמהירותה , היתה בבחינת שינוי מאפיין של עידן חדש : עידן שהתמורה שלטת בו . עידן הגודר עצמו בהיותו רודף ונרדף על ידי חידושיו . מי שביקש לשמור על עשתונותיו , להבין , או לפחות לדמות שהיא מבין , מנין הוא בא ולאן הוא הולך , נזקק לגיבוש של תמונת מצב כוללת ולבדיקתה החוזרת ונשנית . מכאן חיוניותה של הכללה למרות סכנת הסתמיות הכרוכה בה . במושג "חילוניות" מתכוונים אנו , איפוא , קודם כל למספר תהליכים כלכליים , חברתיים , פוליטיים ותרבותיים שאפשר לציינם כתשתית עובדתית מוסכמת על חוקרי ההיסטוריה של אירופה . התנועה החילונית מקורה בנתוני יסוד שנתגבשו בתרבות האירופית בימי הביניים , מתוך יחסי הגומלין שבין הכנסיה הנוצרית לבין המדינה ; סמכות דתית המייצגת "מלכות שמים" מזה , וסמכות פוליטית המייצגת "מלכות ארצית" מזה ; ספירה של חיי קדושה מזה , וספירה של חיים טבעיים ארציים מזה . שתי הרשויות הללו נאבקו ביניהן גם בימי הביניים , שכן הכנסיה לא ויתרה על מעמד של שליטה גם בספירה הארצית , וביקשה להעמיק את השפעתה על החיים הכלכליים , החברתיים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help