sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא מראשית תקופת האמנסיפציה , במחצית השניה של המאה הי"ח , ניצב העם היהודי לפני אתגר של תרבות חילונית . נודה כי השימוש במונח הזה עלול להיות כללי מדי , ואולי גם סתמי . למעשה מדובר בשורה ארוכה של בעיות שהתעוררו במישורים שונים של חיי העם . בעיות "הפרנסה" במערכת משקית מתקדמת , בעיות ההתאזרחות במדינה לאומית ריכוזית , בעיות האיזון בין תפישת השכלה מדעית מודרנית ללמדנות יהודית תורנית , בעיות ההתאמה של הנורמות ההלכתיות לתנאי החיים בחברה המיוסדת על כלכלה מודרנית ועל סדרי מדינה ריכוזיים , בעיות העימות של מושגי יסוד בהגות הדתית מול הלכי הרגש והמחשבה המקובלים בתרבות המחפשת את הפתרונות לבעיותיה גם בתחום המוסרי וגם בתחום הנפשי בכלים רציונליים , ולרוב מעבר לספירה הדתית . תהיה הגזמה יתרה אם נטען שיש מקור אחד לכל הבעיות הללו או שיש קשר שיטתי הכרחי בין הפתרונות המוצעים לבעיות שונות אלה מכל נקודת ראות אפשרית . אולם בכל זאת נראה שהמושג "חילוניות" מקיף בתוכו את הרקע לרוב הבעיות הללו , ומאפיין מגוון טיפוסי של גישות למציאות המבדילות את התרבות של "הזמן החדש" מן התרבות הדתית מסורתית של "ימי הביניים . " תרבות אירופה של ימי הביניים חתומה בחותם השליטה של הכנסיה הנוצרית כמעט בכל מישורי פעולתה . תרבות אירופה של הזמן החדש עומדת בסימן הדחיקה של שלטון הכנסיה ע"י המדינה והעצמאות הגוברת של מוסדות , המייצגים אינטרסים תרבותיים מוגדרים לשמם : המדע , ההגות , האמנות , החינוך המוסרי וכוי . הללו מפתחים כל אחד את הדיסציפלינה המיוחדת לו ונשמעים לה בלבד תוך כדי דחייה נמרצת של סמכויות המתיימרות להגביל את פעולתם מנקודת ראות חיצונית כלשהי , בין כנסייתית ובין פוליטית . גם מבחינה זו נדחית הסמכות הדתית הצדה , אף על פי שלא נובע מכאן בהכרח ערעור על האמונה עצמה או על אורח החיים הדתי ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help