sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא המאה התשע עשרה משתתפת האוכלוסייה האזרחית בפרויקט הקרוי 'צבא , ' והיא עושה כן בתקופה שניתן לראותה כעקובה מדם בהיסטוריה האנושית . ריבוי המלחמות בעידן המודרני אי אפשר לצמצם כמובן לאיזה שהוא הסבר או פסיכולוגי הקשור בטבעם של יצורי האנוש . אלה , קרוב לוודאי , אינם מטבעם , אלא הם הופכים לכאלה בנסיבות מסוימות חברתיות , תרבותיות או . מה גם שאת תוקפנותם למדו בני האדם להדחיק , לתעל ואפילו לדכא , עד שההיסטוריה האנושית אינה רק היסטוריה של מלחמות אלא גם של מניעתן . בכל גם מבלי לחפש הסבר כוללני למקור המלחמות , אי אפשר שלא לתהות לפשר בעידן המודרני ולהשתתפותה המסיבית של האוכלוסייה בהן . ההסברים לתופעה זו קשור לכך שמבנים מדינתיים נעשו בני לוויה לחברה בעידן המודרני ; מבנים של שליטה , בעלי מונופול על אמצעי האלימות , ניהלו 'רומן לוהט' עם המלחמה . וכדי לנצח בה ולעמוד בדרישותיה וגוברות הם ניסו לנצל את כל המשאבים החומריים והאנושיים שהיו 1 . וכשאלה לא ניתנו להם מרצון הרי שהם השיגו אותם בכפייה . והם עשו כן , פעם , במלחמות שהוגדרו כמלחמות לאומיות ואשר בהן ניצבו , אלה מול אלה , לאומיים שנלחמו עד חורמה למען מטרות גדולות מהחיים . הגורם הלאומי לבעל משקל במלחמות הגדולות הטוטליות , עד כי הפרט לא רק גויס לצבא מנגנוני המדינה הביורוקרטיים והכפייתיים , אלא הוא גם התגייס אליו , 2 רצון להיות שותף בקביעת גורלה של האומה — גורלו שלו . מהתפתחות זו גם השתנה הארגון הצבאי . לא עוד צבא אצולה , שהמלחמה לדידה סמל סטטוס ; לא עוד צבאות שכירים שנבנו על תגמולים חומריים , אלא צבאות המון ( mass armies ) או צבאות לאומיים המתבססים הן על הגיוס של המדינה , הן על השתתת הגיוס כחובה , והן על מוטיבציה רגשית ואידאולוגית של האוכלוסייה . כחלק מהתפתחות זו נוצרו בעידן המודרני גם חיבורים מפגש רבות בין שני תחומים , הצבאי והאזרחי . אלה חיזקו , מצד אחד , את המדינתי והגבירו את שליטתו על החברה , ומצד אחר , מנעו לא פעם את של מבנה אזרחי אוטונומי בעל חיוניות משל עצמו העשוי להציג יאמת' מזו של המדינה . חיבורים ונקודות מפגש אלה שגם העידו עד כמה הבחנות בין מדינה למלחמה ראו . Porter 1994 , Mann 1994 ; Tilly 1995 ; Giddens 1986 למשל . Michener 1993

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help