sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

וכלה בוורסס , שאנן , פלאי , פרידלנדר ורבים אחרים , ( אלא להצטמצם בעיקר בבירור המושג עצמו ובמשמעותו ( אם כי הבירור בהכרח יחרוג לא פעם 2 מגבולות צרים אלה . ( המונח "השכלה" נתפס כיום , בדרך כלל , כאקוויוואלנטי למונח "נאורות" ; ( "Enlightenment " , "Aufkiarung" ) אך מי שיבוא להסיק מכך , אוטומטית , שהוא פשוט תרגום של מונחים אלה - יטעה . התהליך היה , כמדומה , הפוך ; תחילה נתקבל השם "השכלה" כשם לתנועה העברית הנדונה , ורק מאוחר יותר , כשביקשו למצוא מונח עברי V , "Aufk 1 arung" הרחיבו את השם " השכלה" גם על התנועה האירופית הכללית . כיצד יש להבין איפוא את המושג "השכלה ? " בפתח ספרו "ההיסטוריה של הספרות העברית החדשה , " כותב קלוזנר : המלה "השכלה" היא תרגום מדויק של רציונליזם ( רציו - שכל , ( אבל היא מתאמת גם למושג הגרמני [ ... ] Aufkiamng הן אמנם המלה "השכלה" כבר היא מצויה במדרש : '" עבד משכיל' - זה אליעזר ; ומהי השכלתו ? - אמר : 'כבר קללתו של אותו האיש ( כלומר , של עצמו בתור עבד , שהרי נח קלל את כנען , שיהיה "עבד עבדים ( " בידו : שמא יבוא כושי אחד או ברבר וישתעבד בי , מוטב לי להשתעבד בבית הזה ( של אברהם ) ולא בבית אחר "' ( ב"ר , פרק ה . ( ' ובכן , אליעזר השכיל שלא להשתעבד למ ני , - ו"ברבר" הוא ההיפך ל משכיל . אף על פי כן , המושג החדש של ההשכלה אינו כלול במלה המדרשית "השכלה . " בן יהודה " ) מילון הלשון העברית" ( 1207 , 111 חושב , שהראשון שנתן למלת "השכלה" את מובנה החדש הוא יהודה בן יונה ייטליש , שערך כרכים אחרים של "בכורי העתים" והשתמש במלה וו ראשונה בשנת " ) 1832 בכורי העתים" כרך יב , אלול תקצ"ג , חתימה . ( ואולם כבר אנו מוצאים "להמרובה בבגדים ומיעוט השכלה" בספרו של ר' יהודה הרופא הורוויץ מווילנה , שנדפס בשנת . 1766 ואפשר , קדם מישהו אף לזה . ( קלוזנר ( 13 : 1960 דברים דומים כתב מקס עריק בספרו ביידיש על ההשכלה : "האידיאולוגיה של ההשכלה , כמוה כאידיאולוגיה של n , Aufldarung היא רציונליסטית , ועצם המונח 'השכלה' הוא בעצם שווה ערך למונח רציונליזם ( רציו - שכל ) . ( 21 : 1934 ) תפיסה מורכבת יותר של המושג "השכלה , " תוך הצבעה מפורשת על הפרובלמטיות שבו , מצויה בכתבי הלקין . כבר בספרו האנגלי משנת ( Haikin 1950 ) 1950 ובהרצאות שנשא בשיעורי המבוא לספרות העברית החדשה בשנת תשי"ב בירושלים , הצביע הלקין על הסתירות הפנימיות שבתפיסת המושג "השכלה . " מושג המפתח בתפיסתו של הלקין את ההשכלה הוא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help