sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שהציג ויזל בספרו "דברי שלום ואמת , " המהווה את הפרוגרמה הבסיסית של תנועת ההשכלה העברית , חותר לפתח את שני התחומים החסרים , בנוסף ללימוד מסודר יותר של התחום הקיים . בלשונו של ויזל - לפתח את התחום של "תורת האדם" שעניינו השכלה כללית , לשונית ומדעית , והכרה בסיסית של המדעים השונים , ואת התחום האסתטי , תורת היפה , בראש ובראשונה באמצעות טיפוח הלשון העברית ולימוד התנ"ך כאובייקט אסתטי , תוך התבססות על התרגום והביאור של מנדלסון . לשם טיפוח ההשכלה הכללית והמדעית יזמו אנשי ההשכלה תרגומים ועיבודים של ספרי יסוד בתחומים שונים . למעשה לא היתה כאן בעיה , כי די היה בלימוד השפה הגרמנית על מנת להשתלב באופן חופשי בתחום זה , שאינו קשור בתרבות לאומית מסוימת . משימה קשה הרבה יותר היתה לאנשי ההשכלה העברית בתחום האמנותי האסתטי , ובראש ובראשונה בשירה ובמחזה , כי תחום זה הוא תחום תרבותי לאומי , הקשור ומותנה בלשון המיוחדת של כל עם ועם . למילוי החסר בתחום זה הקדישו אבות ההשכלה העברית בגרמניה מאמצים מיוחדים . לשירה העברית היתה אמנם מסורת ארוכה ומפוארת , שכללה את השירה המקראית , את הפיוט הקדום , את שירת ספרד ושלוחותיה , את הפיוט האשכנזי , את השירה באיטליה וכו ; ' אולם , כפי שציינתי בספר קודם ( שביט - ( 13-12 : 1987 במאות ה , 16 ה 17 וה 18 השירה העברית כמעט נעלמה מעולמה של היהדות האשכנזית במזרח אירופה ובמרכזה , ושרידים אפיגוניים שלה הוסיפו להתקיים בצמצום רק בשולי השוליים של המערכת הספרותית והרוחנית . להוציא איטליה והולנד - כמעט נותקה שלשלת השירה העברית באירופה , והיה צריך , למעשה , להתחייל אותה מחרש . התנאי להתחלה כזו היה כפול : ראשית , ההכרה בחשיבות השירה כפעילות רוחנית תרבותית שוות ערך לפעילות הרוחנית בתחום ההלכה ; ושנית , יצירת מודל שירי בסיסי שעל פיו ניתן לכתוב שירה עברית מודרנית . שני התנאים הללו היו קשורים , כמובן , במפגש עם התרבות האירופית החדשה ומותנים בו : הראשון - באימוץ המודל המודרני של התפצלות העולם הרוחני לשלושה תחומים אוטונומיים נפרדים ושווי ערך ; והשני - במפגש עם השירה האירופית החדשה של המאות ה 17 וה . 18 אלא שבכך לא היה די , שכן , כאמור , שירה היא לאומית , תלוית לשון , וכל מערכת ספרותית היא מערכת תרבותית אוטונומית . היה צורך , איפוא , ליצור הן מערכת של חיים ספרותיים עבריים והן מודלים ספרותיים עבריים חדשים . דבר זה נעשה באמצעות הקמת אגודות וכתבי עת ספרותיים . 4 בהרצאה בקונגרס העולמי למדעי היהדות בירושלים ב 1987 הצגתי את בעיית המודלים הספרותיים בראשית תקופת ההשכלה בהסתמך על תפיסת ההשפעה של הרולד בלום , ( Bloom 1973 , 1975 ) לפיה אין שום משורר , לא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help