sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

שירה והשכלה : הקשר הסימביוטי מעץ מבוא A ' תאריך הלידה של השירה העברית החדשה , כתופעה תרבותית בעלת משמעות , ותאריך הלידה של תנועת ההשכלה היהודית , כתופעה היסטורית בעלת משמעות , הם תאריכים זהים . שתי התופעות התאומות קשורות בהתפתחויות חברתיות היסטוריות שהביאו ליציאה של קבוצות ויחידים מן הגיטו , בעיקר במרחב הגרמני , ובמפגש עם הרוח החדשה של המודרניות ועם רעיונות 1 הנאורות ( Aufkiarung ) ותרבותה . את הסיכום החד והתמציתי ביותר של זו ניסח קנט בפיסקה הראשונה של תשובתו למשאל שערך n Monatsschrift Ber 1 inische ב 1784 על השאלה : " ) Was ist Aufkiarung ? מהי נאורות" או " מהי השכלה : ( " נאורות היא יציאת האדם מחוסר הבגרות שלו , שהוא עצמו אשם בה . חוסר בגרות הוא אי היכולת שלו להשתמש בשכלו בלי הדרכה של אדם אחר . האדם אשם באי בגרותו , כאשר הסיבה אינה ליקוי שכלי אלא חוסר כוח החלטה ואומץ לב להשתמש בשכלו ללא הדרכה של זולתו . : oi ^ iin ] Sapere aude ! "העז לדעת [ " ! גלה אומץ לב להשתמש בשכלך שלך ! זו הסיסמה של הנאורות . ( Kant 1974 : 9 ) קבלת העיקרון הבסיסי שהציב קנט - "העז להפעיל את תבונתך שלך , בלי לקבל הדרכה מאדם אחר" פירושה מעבר מ"עידן האמונה" ל"עידן התבונה" או ל"עידן הסובייקטיביות , " שבו הסובייקט הוא נקודת המוצא , ברוח דיקרט 2 " ) אני חושב - משמע , אני קיים - ( " דהיינו , לעידן המודרני . עצם המושג "מודרני , " "חדש , " קשור כמובן כניגודו - "קדום" או "ישן . " כפי שמסביר האברמס ( Habermas 1992 : 160-161 ) בהרצאתו , "מודרניות - פרוייקט שלא הושלם , " הופיע מושג זה לראשונה בסוף המאה החמישית , בלטינית , על מנת להבדיל בין ההווה החדש , הנוצרי , לעידן הישן , הפגאני . בימינו יש הנוטים להחיל מושג זה , במשמעותו המקובלת כיום , כבר על תקופת הרנסנס ; אבל בין הרנסנס לעידן המודרני קיים הבדל בסיסי : לאנשי הרנסנס שימש הזמן העתיק , הקלסי , כמודל שראוי לחקותו , דהיינו : החדש צריך היה להתעצב בדמות הישן . תפיסה זו נעלמה עם עליית האידיאלים של ההשכלה הצרפתית : הרעיון להיות "מודרני" באמצעות הסתכלות לאחור , לעבר הקלסיקנים , התחלף באמונה בהתפתחות האין סופית של הידע ובתנועה המתמדת לקראת קידמה חברתית ומוסרית , אמונה שקיבלה השראתה מהמדע

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help