sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

העונש שפגע ללא אבחנה בין יהודי ליהודי , הרי עשיית הדין עם הרשעים יישבה את הרגשת זעמם של השרידים הנאמנים ואת קינאתם על הצלחתם הזמנית של הרשעים הללו : הנה סוף סוף הם באו על עונשם ונוכחו בהיכזב מיבטחם ההומניםטי חילוני . אמנם כן , באשמתם פגע העונש גם בצדיקים , אולם לדידם הרי הייסורים הם מסימני הישועה הוודאית והקרובה , שרק הם יזכו לה . עם זאת , אין ספק שתגובה דתית כזאת עברה את קו הגבול שננ $ צא גם לפנימה של תפיסת האמונה החרדית , קיצונית ופונדמנטלית ככל שתהיה . רוב רובו של הציבור החרדי חיפש את האמת המנחמת , שתחזיק אותו באמונתו , בתוך הגבולות של אהבת ישראל החובקת את כל העם . בין כה וכה נמצא כי למרות היסוד המשותף , הרי מבחינת המקום שתיאולוגיית הענישה תופסת בצד הסברים תיאולוגיים מסוג אחר , ובייחוד מבחינת חיפוש המקורות של אמת מנחמת שיש בה כדי לחזק את האמונה מול ניסיון כמו השואה , נוצר מיגוון של הגות חרדית , שבחלקה הצליחה למקד עוצמה מתפרצת נגד כבלי הפונדמנטליות שלה עצמה , כדי להעז לחדש אמונה ומחשבת אמונה מתוך העומק הראשוני של החוויה הדתית , השואפת להחזיק מעמד בשברונה . מובן מאליו שגם לכך הייתה תשתית מסורתית . ההגות החרדית שהתמוד דה עם השואה נזקקה בייחוד לשלושה רעיונות של חשיבה מצדיקת אלוה ומחזקת אמונה מול חורבנות גדולים : א . הרעיון שאלוהים מעמיד את בחיריו בניסיונות ומזכה דווקא את נאמניו במעלה של קידוש השם . יש לזכור כי הרגשה של עמידה בניסיון וחובה לקדש שם שמים ברבים ליוותה את היהדות החרדית מראשית כינונה . מן הפגיעות של שינאת היהודים הזדונית ומן האנטישמיות הגזענית המודרנית היא נפגעה ככל שאר חלקי העם היהודי , ובנוסף על כך היא סבלה , יותר משאר חלקי העם היהודי , מן המשברים הכלכליים , החברתיים והפוליטיים . הציבור החרדי ניהל לאורך כמה דורות מלחמת מאסף על עצם קיומו מול התפשטותן והצלחתן היחסית של התנועות ה"כופרות" בעם ; בניו עזבוהו בהמוניו , הוא הלך ונדלדל ואיבד עוצמה חברתית ופוליטית . הוא סבל גם מדימוי של פיגור ונחשלות תרבותית . עמידה עיקשת בתנאים כאלה הייתה בגדר ניסיון קשה , ומובן מאליו שהמיתקפה האנטישמית הנאצית נתפסה מראשיתה , מיד עם הכיבוש הגרמני , בהחמרה קיצונית של הניסיון ההיסטורי החמור לקראת שיאו האפוקליפטי . התגובה הרוחנית דתית המגלמת את העמידה בניסיון , היא קידוש השם . כיצד ? על ידי המשך המאמץ העקשני לשמור את מצוות התורה ללא פשרות ובכל התנאים , עד כמה שהדבר הוא באפשר , וכמו כן על ידי מתן צדקה ועזרה לנזקקים , עליידי הצלת אחים " ) פדיון שבויים ( " וכד / זה , מכל מקום , היה המסר של המנהיגות והוא שעיצב את התודעה הדתית של הציבור החרדי , עד כמה שיכול היה להמשיך

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help