sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

והקשה ביותר דווקא באותו ריכוז של העם היהודי שבו נתקיימו גם המרכזים הגדולים והמנהיגים של היהדות החרדית , שראתה את עצמה כשריד הנאמן . דווקא מרכזים אלה נשמדו כליל . חומרתו הקיצונית של העונש בלטה איפוא ביתר שאת דווקא כלפי אלה , שלפי הציפייה החרדית היו ראויים לנס של הצלה וישועה . ושנית , הרי קיימת המחויבות למצווה של "אהבת ישראל , " הכוללת את העם כולו . נדגיש כי הפונדמנטליזם החרדי הכיל בתוכו את המחויבות הזאת גם כחלק מן הפוטנציאל המסורתי וגם כאחת האסטרטגיות המרכזיות להתמודדות המיעוט הדתי על מעמד מוביל מבחינה רוחנית בקרב העם כולו . למרות הפשיעה הגדולה של חלק גדול מן העם , אולי רובו , יהודי נשאר לעולם יהודי ויש סיכוי שיחזור בתשובה . יתר על כן - מתנאי הישועה השלמה הוא שיחזור בתשובה , והשרידים הנאמנים מתקיימים לשם כך . זוהי שליחותם . דוק בדבר : מנקודת ראות חרדית , זיקה ליהדות דרך השייכות לעם היהודי היא דבר המעוגן בישות , ולא רק באמונה ובאורח החיים ההלכתי . גם הכופר אינו מפקיע את זהותו היהודית הישותית . הניצוץ הייחודי " ) הנקודה היהודית ( " קיים בו ועשוי להוליד תשובה ( ראה על כך בספרו הנ"ל של פייקאז / פרק חמישי . ( אם כך , האם אהבת ישראל חרדית המוגדרת באופן זה מאפשרת לייחס לציבורים יהודיים שלמים פשעים כה חמורים שיצדיקו עליהם עונש כגון השואה ? האם עונש כזה עשוי לחולל תשובה ? שוב , אין להכחיש את העובדה שבחרדיות הקיצונית ביותר אמנם נתגלתה הנכונות להצדיק את הדין הנורא על ידי גלילת האשמה על כל תנועות הכפירה שהתייצבו על בסיס האמנסיפציה , ההומניזם והחילון . אולם עמדה זו נתפסה כקיצונית ביותר גם לפנימה של המסגרת החרדית . רוב הזרמים החרדיים , בין שמצאו בדוחק הסבר ובין שנלאו מהסבר ונתפסו לצידוק הדין שמתוך מחאה אילמת , לא קיבלו את ההסבר הבלעדי של הענישה לגבי חומרתה החריגה של השואה . ומתוך כך באים אנו לסוגיה נוספת , שבגללה מאמינים חרדיים רבים לא יכלו לקבל הסבר של ענישה ביישובו המלא של הזעזוע העובר עליהם : בתחומה של הגות הבאה להצדיק את אלוהים כדי לחזק את האמונה העלולה לקרוס מול זעזוע שמעבר לאופק ציפיותיו של המאמין ולמעלה מסף סבילותו כמאמין , דרוש לא רק הסבר משכנע מבחינת הדין , אלא בעיקר הסבר שיש בו משום אמת מנחמת , מחזקת , המסוגלת להרים את סף הסבילות של המאמין כלפי הניסיון הנורא שהוא עומד בו . האם בהסבר הבא מכוח פשעם של ישראל יש כדי לחזק את המאמין ? או האם יש בו עצמו כדי לעורר תשובה אצל החוטאים ? שוב נהיה חייבים להודות כי באותו זרם חרדי שעוד לפני השואה טיפח בתור מוטיבציה מרכזית את מוטיב החימה השפוכה והשינאה התהומית ליהדות החילונית הכופרת , אכן היה בנקמה על החוטאים משום אמת מנחמת . למרות שגם הם עצמם נפגעו מן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help