sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

החרדית הפונדמנטלית , אין שום סתירה , ואפילו לא ניגוד דיאלקטי , בין הבנת השואה כהחלטה אלוהית , שהתבצעה על ידי התערבות ישירה בהיסטוריה , לבין הבנתה כפשע החמור מכל הפשעים נגד עם ישראל , תורתו ואלוהיו . אותם מעשים , שמבחינת האלוהים הם בגדר צדק ודין מוחלטים , גם אם שכל אנושי אינו מסוגל להבין את הגיונם , מבחינת העמים המבצעים אותם הם פשעים מוחלטים : העובדה שהיתה גזרה אלוהית אינה פוטרת את הנאצים ואת עוזריהם מן האחריות המלאה לכל מה שיזמו , החליטו , תיכננו וביצעו בעצמם , ובחירתם מעידה על טבעם . אם תרצה , אמור זאת כך : בגזרתו יסר אלוהים את עמו ואישר בכך את מחויבותו לברית . תוך כדי כך הוא גם הניח לגויים המורדים נגדו לגלות את מהותם הנפשעת ולהביא את רשעותם לידי מיצוי מוחלט . באופן זה מוכחת האמת הדתית שהחרדיות דוגלת בה באורח הרדיקלי ביותר , משני צדדיה : מצד תפיסת האלוהים ומעורבותו בהיסטוריה מזה , ומצד ההתבדלות המוחלטת מן הסביבה הלא יהודית ומן הסביבה היהודית אמנסיפטורית , מזה . השואה מוכיחה מצד אחד שההומניזם , והזרמים היהודיים שסמכו עליו בהתלהבותם לאמנסיפציה , לא היה אלא כזב ומרמה , שהולידו את הרשעות האלילית הכופרת השפלה ביותר , ומצד שני היא עדות לכך שאלוהים משגיח בעמו ומתערב במישרין בגורלו מכוח הברית הכרותה בתורה . עד כאן על היסוד המגדיר את העמדה החרדית מלכתחילה . מכאן ואילך מתחילים הגיוון והשוני בעמדות . מהו ההסבר למה שאירע בשואה , מנקודת הראות האלוהית ? מדוע נגזרה הגזרה על עם ישראלי נדגיש בנקודה זו , כי ההסכמה החרדית על כך ש"בידוע - עשו שונא ליעקב" איננה מכריחה אחידות בתשובה לשאלה מדוע נגזרה הגזרה מגבוה . אמנם כן : גזרה היא לעולם עונש על חטאים , ולכאורה לא קשה לחשוף את החטאים , שעל ידם אפשר להסביר את העונש הנורא , גם מצד קיצוניות השינאה שהאמנסיפציה עוררה בעמים נגד ישראל , וגם מצד זעם האלוהים על עמו , בגלל סינדרום ההתבוללות והחילון המהווה רקע ליהדות האמנסיפציה . נודה : המוטיב של חטאי האמנסיפציה , הכפירה , ההתבוללות והמרד הציוני מופיע כמוטיב מאפיין בכל תגובה חרדית על השואה , אך בכל זאת יש הבדלים משמעותיים בצורת ההופעה ובמידת מרכזיותה . בייחוד אין זה מובן מאליו שהמוטיב הזה יופיע כהסבר לקיצוניות השטנית של העונש . אמנם על עצם היות עם ישראל ראוי לעונש , ועל ההנחה שהחלקים הכופרים בעם ראויים לעונש גדול , אי אפשר לחלוק במסגרת החרדית , אולם שני סוגים של שיקול דעת היה בהם כדי להרתיע מפני גירסה קיצונית , המצדיקה את החומרה החריגה שבשואה על ידי הערכה חריגה של פשעם של ישראל , שיש בה כביכול משום השוואה בין יהודים חוטאים לבין הגויים העושים בהם שפטים , באופן שייראה כאילו השואה הייתה "מידה כנגד מידה . " ראשית , השואה פגעה בצורה הישירה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help